Просмотр содержимого документа
«Обобщающий урок "Почему английский язык такой популярный в мире?" по УМК К.И.Кауфман, М.Ю.Кауфман.»
Открытый урок
Урок № 38 по программе.
Урок № 8 по теме.
В 8а классе по теме: « Почему английский такой популярный во всём мире»?
Цели:
Образовательные цели:
-активизировать учащихся в употреблении лексики по теме;
-создать условия для отработки навыков и умений в чтении письме, говорении, восприятии речи на слух;
- расширить общий кругозор учащихся.
Развивающие:
-создать условия для развития коммуникативных навыков через разнообразные виды речевой деятельности (монологическая, диалогическая речь); -создать условия для развития таких аналитических способностей учащихся, как умение анализировать, сопоставлять, сравнивать, обобщать познавательные объекты, делать выводы;; -создать условия для развития памяти, внимания, воображения; -содействовать формированию самостоятельной познавательной деятельности -содействовать развитию умений осуществлять рефлексивную деятельность
Воспитательные:
-способствовать развитию умения отстаивать свою точку зрения; - способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в парах, группах, коллективе; -содействовать формированию толерантности в отношении к культуре своего и других народов -содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка; -содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения; -содействовать воспитанию культуры общения, потребности в самовоспитании;
Оборудование: доска, экономическая карта мира, учебники, магнитофон.
План урока:
Оргмомент (настрой на урок). Приветствие.
Повторение пройденного материала.Цель- развивать умения и навыки устной речи, проверить уровень усвоения ранее изученного материала.
1.Речеваязарядка.
Today we’ll speak about languages. We’ll have a discussion about this topic. But first we’ll do some exercises. Look at the blackboard. You are to think what verbs or adjective you can use with the word “language”
(Подобрать к словуlanguage (слово написано на доске) подходящие по смыслу глаголы/ прилагательные.)
learn
study
speak
Language
use
invent
easy
official
useful
Language
foreign
original
Повторяют хором за учителем.
2.Все учащиеся делятся на 2 группы. Каждая группа подбирает слова (глаголы/ прилагательные) по смыслу к слову “language”.
II. Этап целеполагания. Целеполагание и мотивация.Цель - поставить познавательную задачу
Используя доску, подвожу учащихся к цели урока.
Look at the board.
Tell me what we are going to do at the lesson.
What should we do to revise the topic?
to revise the words
to listen to the reports
to make up the dialogues
Let’s start our lesson.
III.Основная часть. Урок – дискуссия.Обобщение и систематизация знаний.
В каждой подгруппе учеников есть свой журналист, который ведет беседу с представителями из разных стран. Журналист выслушивает мнение участников дискуссии, делает свои замечания и выводы. Дискуссия ведется на английском языке. На данном уроке учащиеся впервые сталкиваются с построением собственно продуктивных диалогов. Они начинают учиться составлять развернутые диалоги, где высказывание каждого участника представляет собой мини-монолог, вполне аргументированный, связный и логичный, со ссылкой на мнение собеседника в том числе.
Уровень трудности ролей различен, что позволяет дифференцированно участвовать в дискуссии. Самой сложной является роль журналистов. Им необходимо направлять и вести дискуссию, а также в письменном виде представить свои выводы о причинах популярности английского языка.
Teacher: Today we are going to speak about English language. “Why English is so popular?” Nowadays it has become very popular all over the world. Many guests from different countries will discuss about this point of view. We have 2 groups and 2 journalists, who will lead the discussion. They’ll introduce the people to each other, take notes of the discussion and say who will convince (убедить) them.
You are welcome Mrs Forbes and Mrs Rosy.
Journalist 1: Hello? Ladies and gentlemen! We are really glad to see you. I’m Mrs Forbs, a Canadian journalist, and this is my friend from Great Britain, Mrs Rosy. We have to write an article about the English language and want to know what people from different countries think about it.
My guests are: Mr. Bambridge, an English historian; Mrs. Belova, a Russian translator,Mr. Brinks, a rich American businessman and Mr Swarup and Mrs Aisha and Mrs Fetish, Indian students.
So we begin our discussion. The first will be Mr Brinks.
Mr Brinks, an American businessman: I think that English is so popular because it is the language of America. The world has to understand America because it is one of the largest and strongest countries in the world. Everybody wants to do business with America. I can prove it:
Six out of ten richest people in the world are Americans.
The whole world eats in American restaurants: McDonalds, Burger King and Pizza Hut.
The whole world wears American jeans such as Levis.
Hollywood is the biggest film producer in the world. The most popular films in the world are American.
The dollar is the most popular currency in the world.
The USA is the world leader in science and technology.
J 1. ; Oh, don’t give us that! There are a lot of big countries such as Russia, China, India, but not so many foreigners speak Russian or Chinese.
Mrs Belova, a Russian translator: Can I say something now? And I think that English is so popular because it is very easy. I can prove it. Let’s compare English with Russian, for example.
Plurals are easier. You just have to add an – (e) s in the end. Compare; Tables, books, trees. – Столы, книги, деревья.
Genders are sampler In English you use “she” for women, “he” for men and all other words are “it”. In Russian we have tree (it), table (he), book (she), room (she). It’s very difficult.
English words don’t change so much.
I read this book. – Я читаю эту книгу.
We read this book. - Мы читаем эту книгу.
You read this book. - Ты читаешь эту книгу.
They read this book. – Они читают эту книгу.
He (She) read this book. - Он (Она) читает эту книгу.
J 1: I think that’s very true.English isn’t very difficult language.Mr (Mrs.) has another point of view.
Mr (Mrs) Bambridge, an English historian: Do you really think so?
I think that English is so popular because it has words from other languages. It is like many other European languages and that’s why people can learn it easy.
A lot of English words are like German. The Grammar is similar too. Compare:
Meine Freundin ist neun Janre alt. (German) – My friend is nine years old. (English)
Sie ist interessant. (German). - She is interesting. (English)
Latin words in English: street, kitchen, cup, cheese, wine, angel, wall, paper.
French words in English: country, court, crime, prison, religion, prince, princess, royal, adventure, change, fruit, letter, literature, magic, male, female, mirror, question, special. In fact, English is a Germanic language. The Anglo-Saxons contributed to the formation of English most of all. English Grammar is still very similar to German. There are also a lot of French words in English from when William Duke of Normandy became the King of England in 1066.You can find a lot of Scandinavian words in English too. They came from the times when the Vikings raided Britain. The English alphabet came from Latin. Christian monks, who spoke Latin, brought it to England from Ireland.
It’s very strange, but the Celtic language didn’t contribute many words to modern English.
We can only find Celtic words in the names of places and rivers such as: Dover, Kent, Avon and the Thames, for example.
J 1: That’s very true. May be you are right, but we have another opinion. Mrs. Swarup has her point of view.
Mrs Swarup, an Indian student: I want to say some words about British Empire. I think English is so popular because the United Kingdom used to have a big empire. The British had colonies all over the world, and all the people in the colonies had to speak English.
My country, India, is an example.
Look at the map. I’ll show you how many countries were there in the British Empire.
(работа с картой).
And now my friend Aisha wants to say some facts about the history of our country.
J 2.: Mrs. Aisha, you are welcome.
Mrs. Aisha: The beginning of the British Empire was in 1583 when Queen Elizabeth I sent her ships to explore new lands and continents. The expeditions were always successful. More and more lands became the part of the British Empire. At that time Doctor Dee, the Queen’s magician and astrologer, said the famous words: “The British Empire”. He was right.
Britain had the largest empire in the world. People said about it:” The sun never sets on the British Empire”. It was true: the empire was so big that it was always daylight in some part of it. Its territories were on every continent and ocean.
J 2: May I interrupt you for a moment? You are right. Look at the map of the British Empire at its zenith in 1919. (Карта Британской Империи в зените в 1919 году).
Mrs. Fetish: By the beginning of the 20th century the British Empire had a population of 400-500 million people. It was a quarter of the world’s population at that time. And it covered about 30 million square kilometers.
Some of the countries that used to be British colonies or territories are: the USA, Canada, Australia, New Zealand, India, large parts of Africa, the Caribbean, the Far East, the Middle East and some islands in Europe.
J. 2: So you’ve heard some points of view “Why is English so popular?” I think that all of them are true.English isn’t very difficult language. And every intelligent person must know English.
J.1: I agree with you. That’s exactly what I wanted to say. And if you learn English, you will be able to understand people everywhere and you’ll find a fantastic job and earn a lot of money.
IV. Рефлексия деятельности. Цель-обобщение изученного материала урока, установить соответствие полученного результата поставленной цели
Teacher: Thank you very much. All of you have shown us different points of views. And I think you all are right. Now you’ll listen to a very beautiful English song and answer one question. The 1st group will answer to:” What will you be able to do if you learn English?”
The 2nd group:” What won’t you be able to do if you don’t learn English?”
V. Динамическая пауза (музыкальная пауза).Цель-смена учебной деятельности на уроке.
Учащие слушают песню на английском языке.
VI. Writing. Цель:Осознанно и произвольно строить речевые высказывания в письменной форме.
Учащиеся пишут ответы на вопросы. Каждая группа сдает листочки своим журналистам. Журналисты от имени группделают выводы.
VII. Подведениеитогов. We’ll speak about the results of our discussion at the next lesson.
( Подробнее о результатах дискуссии мы поговорим на следующем уроке.)
VIII. Домашнее заданиеИнструктаж о выполнении домашнего задания.Цель – осмыслить и записать домашнее задание.
Учащиеся записывают домашнее задание, задают вопросы, если что-то не понимают.
At home you are to write an article “Why is English so popular?” It will be your own point of view.