Этап | Задача этапа | Содержание урока | |
Учитель | Учащиеся | Приме-чания |
1 | 2 | 3 | 4 |
Организационно-мотивационный | Введение в атмосферу иноязычного общения. Создание доброжелательной атмосферы, способствующей дальнейшему сотрудничеству и последующему общению | Good morning, dear knights and dames. Sit down, please. I have just called you knights and dames on purpose. | Учащиеся приветствуют учителя.t-c | 1 мин |
Активизация лексических единиц по теме, формулировка темы учащимися | Look at the pictures in front of you. (APPENDIX1)There are different buildings. Write down their names. What are they? Now turn these sheets of paper and check your answers. Where are they situated? Which of these objects are included into the UNESCO World Heritage list? So, what is the theme of the lesson? | Учащиеся записывают названия на образах зданий, отвечают на вопросы, проверяют правильность выполнения задания, перевернув картинки, и самостоятельно формулируют тему урока.t-cp1-t, p2-t, p3-t, …хором | 3 мин |
Определение учащимися целей и задач урока | You know the words on this topic; you know the names of the buildings.What is the main aim of our lesson? | Учащиеся формулируют цель и задачи урока.t-c; p1-t, p2-t, p3-t, … | 1 мин |
Познавательный | Определение эмоционального состояния учащихся для формирования мотивационной готовности к дальнейшей работе | You know, that every castle has its own secrets and mysteries. Look at the screen. (APPENDIX 2)Today we’ll visit some of the ancient buildings, but we should remain invisible. We’ll turn into ghosts. So take your pencils and draw faces to the ghosts. (APPENDIX 3) What mood are you going to travel with? | Учащиеся смотрят отрывок мультфильма, рисуют лица привидениям.t-c | 1 мин |
Активизация фонетических навыков | Do you know how to behave in a castle? Listen to the tongue-twister. (Listen! You mustn’t whistle in the castle!) APPENDIX 4)Which letters are not pronounced? Listen and repeat after the speaker. (APPENDIX 5) Now we can start our journey. | Учащиеся слушают скороговорку и повторяют её.хоромp1-t, p2-t, … | 2 мин |
Создание интереса и мотивации к работе с текстом через опору на личный опыт | Look at the map. What do the letters N and M mean?(APPENDIX 6)Now look at the screen. That is the answer. (APPENDIX 7)Puzzle: Children from Zhlobin are going to visit Mir Castle. But the coach is not very fast. It makes 70 km an hour. Mir Castle is about 300 km from Zhlobin. How much time does it take to get to Mir Castle? Now, read the text. (APPENDIX 8)Your task is to learn and remember as much information as possible about Mir castle and Nesvizh Castle. | Учащиеся объясняют знаки на карте.t-c p1-t, p2-tУчащиеся разгадывают загадку.in pairs | 1 мин 1 мин 2 мин |
Развитие навыков понимания прочитанного | Look through the text and match the parts with the pictures. (Exercise 3a, page 60) | Учащиеся читают текст, соединяют части текста с картинками.In groups of 3 | 2 мин |
Контрольно-рефлексивный | Контроль понимания прочитанного с целью развития устной речи | Read the text and choose the title for each part of the text from this list. (Exercise 3b, page 60)A blue square in each paragraph marks the place where a sentence was taken out from. Put the sentences back into the paragraphs. (Exercise 3c, page 61)*Complete the sentences. (APPENDIX 9)1. In old times people called Belarus the country of … 2. From the 16th century Nesvizh Castle was the residence of a rich family … 3. Since 1992 the castle in Mir has been a … 4. The castles are famous for their …*Correct one mistake in each sentence. (APPENDIX 10)1. Now there are many places in England where we can still see these old castles. 2. Nesvizh lies in Gomel region. 3. The builders used white bricks for the castle. 4. The Nesvizh ghosts are Green Nun and White Dame.Answer the questions. (Exercise 4, page 62) Have you ever been to Mir or Nesvizh? When did you go there? What did you see there? Did you like the trip? Why? If you haven’t been to Mir or Nesvizh, would you like to go there? | Учащиеся подбирают название к каждому абзацу.In groups of 3Учащиеся выполняют упражнение на карточках, вписывая пропущенные предложения, и читают их вслух.In groups of 3Учащиеся дополняют предложения, исправляют ошибки, отвечают на вопросы учителя.t-cp1-t, p2-t, …на карточках | 1 мин 3 мин 3 мин 2 мин 3 мин |
| Обобщение знаний | Now it’s time to leave these castles. What have you learnt about these castles? | Учащиеся делятся информацией, которую запомнили больше всего.t-c p1-p2, p2-p3, …c-t | 3 мин |
Релаксация | Снятие усталости и напряжения, которые связаны с умственной нагрузкой | What English speaking country can be proud of its castles?Let’s relax. Look at the screen and enjoy the beauty of Scotland. (APPENDIX 11) | Учащиеся наслаждаются видами Шотландских замков под музыку. | 2 мин |
Физкультминутка | Восстановление работоспособности учащихся | But there are some ghosts in Scottish castles, too. Look at the screen. (APPENDIX 12)Now your task is to frighten this ghost using the mimics of your face. Are you happy now? Let’s sing and dance. (APPENDIX 14) | Учащиеся просматривают фрагмент мультфильма.Учащиеся прогоняют сердитое привидение при помощи мимики.Учащиеся отвечают на вопрос учителя, танцуют и поют.t-p | 1 мин 1 мин |
Коррекционно-обобщающий | Совершенствование навыков восприятия и понимания речи на слух | Your task is to listen to the text and be ready to retell it in 4-5 sentences. | t-c | |
Снятие языковых трудностей | But first answer the questions.- Do you know who Efrosinya Polotskaya is?- Where is she from?- Do you know what buildings you can find in Polotsk?There are some words in the text that are unknown to you. Look at the blackboard.ancestors explosion of gunpowder stocks assist | Учащиеся, ответив на вопросы, догадываются о содержании текста.t-c p1-t, p2-t | 1 мин 1 мин |
Развитие аудитивных навыков | Now listen to the text and find English equivalents to the following word combinations. (APPENDIX 15, 16) | Учащиеся слушают текст и подбирают английские эквиваленты к русским словосочетаниям.In pairs | 2 мин |
Контроль навыков восприятия и понимания речи на слух, постепенный переход на говорение | These naughty ghosts made a mess, they mixed everything.Match the parts of the sentences. (APPENDIX 17)Make a plan of the text. | Учащиеся соединяют части предложений, составляют план текста.t-cp-tна карточках | 1 мин 1 мин |
Обобщение знаний по теме урока, совершенствование навыков говорения | Your task is to speak about these wonderful places. Begin your sentences like this. (APPENDIX 18) | Учащиеся воспроизводят информацию о замках и соборе с опорой на смысловой скелет. | 2 мин |
Рефлексивно-оценочный | Объяснение домашнего задания | Now open your record-books and write down your home task. Your home task is to voice the film. (APPENDIX 19) | Учащиеся записывают домашнее задание в дневники.t-c | 1 мин |
Формирование у учащихся способностей анализировать и делать выводы. Сравнительный анализ эмоционального состояния в начале урока и на его завершающем этапе | We have come to the end of our traveling. What can you tell your English friend about?Now we have to turn into pupils again. Turn your ghosts back and draw them faces. What mood are you leaving this place with? (APPENDIX 3) | Учащиеся отвечают на вопросы учителя, рисуют привидениям лица.p1-t, p2-t, … | 1 мин 1 мин |
Оценка активности и работы учащихся на уроке | I’m quite satisfied with your work at the lesson today. Your work was great. I liked it very much. I’m pleased with the answers and your work. Thank you for your participation. Thank you for today’s lesson. See you next week. | Учащиеся внимательно слушают учителя.t-c | 1 мин |