kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Методическая разработка урока по английскому языку на тему "Визит врача. Лечение пациента. Герундий"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Разработка урока по английскому языку предназначена для стуентов обазовательных организаций среднего профессионального образования медицинского профиля, изучающих в рамках дисциплины "Английский язык" тему "Визит врача. Лечениме пациента. Герундий". Урок предусмотрен на 2 практических занятия - 4 академических часа (180 мин.). Вид занятия - комбинированное. В разработку урока входят: технологическая карта, ход занятия, приложения.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка урока по английскому языку на тему "Визит врача. Лечение пациента. Герундий" »

Технологическая карта


ПРАКТИЧЕСКОЕ ЗАНЯТИЕ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ


Группа:

4 С/Д


Тема занятия:

Визит врача. Лечение пациента. Герундий.

Тип занятия:

Комбинированный


Цели занятия:

Образовательная: 1. формировать коммуникативную компетенцию по средством общения на иностранном языке на заданную тему;

2. учить строить предложения, используя герундий.


Развивающая: 1. развивать навыки использования грамматического и лексического материала на практике; 2. развивать коммуникативные свойства личности.


Воспитательная: 1. воспитывать толерантность к английской культуре и языку; 2. прививать интерес к изучению английского языка; 3. воспитывать осознанность к процессу интеграции культур, глобализации; 4. воспитывать любовь к Родине.


Оснащение:


Кабинет иностранных языков, раздаточный материал (приложения 1,2,3,4,

тексты «At the doctor's» и «Nursing process»)


Литература:

  1. «Английский для медицинских училищ и колледжей» И.Ю. Марковина, Г.Е. Громова, 3-е задание, Москва 2012.

  2. «Nursing» Paul A Davies. Oxford Bookworms Factfiles 2002.

  3. «Английский для чтения в медицинских училищах и колледжах» Учебное пособие. Н.К. Литвинова, Н.И. Клюева, Каменск-Уральский 1997.

  4. «English Grammar: Reference and Practice» Учебное пособие. Т.Ю. Дроздова, А.И. Берестова, Санкт-Петербург 2006.

«Английский язык в таблицах и схемах» А. Пчёлка, Н. Пчёлка, Минск 2010.

Время:

4 академических часа (180 минут)



Ход занятия:


1. Организационный момент

10 минут

2. Вводный контроль знаний (фронтальный опрос)

30 минут

3. Выполнение грамматических упражнений (приложение 1)

40 минут

  1. Изучение лексического материала (приложение 2)

20 минут

5. Выполнение лексических упражнений (приложение 2)

30 минут

6. Контроль итоговых знаний (приложение 3). Итоги занятия. Рефлексия.

46 минут

7. Домашнее задание

  • Учить теорию по грамматике

  • Приложение 4

4 минуты


180 минут




Приложение 1


Задание:

  1. Используя грамматический материал, выполните упражнения.


Упражнение 1. Прочитайте устойчивые выражения с герундием. Соотнесите эквиваленты.


It’s no use worrying about it.

There is nothing you can do.

До моего дома недалеко идти.

Не стоит брать такси.

There is no point in buying a car if

you don’t want to drive it.

У нас проблемы с получением визы.

My house is only a short walk from me.

It’s not worth taking a taxi.

Учить грамматику - трата времени.

We have trouble getting a visa.

Утром мне надо идти по магазинам.

I have to go shopping this morning.

Не имеет смысла покупать машину,

если ты не умеешь её водить.

It’s waste of time studying the grammar.

Нет смысла беспокоиться об этом.

С этим ничего нельзя сделать.


Упражнение 2. Образуйте предложения, используя герундий.

  1. Прекрати разговаривать. (stop)

  2. Я закончила готовить. (finish)

  3. Компания задерживает оплату счетов. (delay)

  4. Продолжай рассказывать. (go on)

  5. Президент отложил визит в Иорданию. (put off)

  6. Мы продолжали копать. (keep)

  7. Я бросил курить. (give up)

  8. Я с удовольствием поплавал в море. (enjoy)

  9. Вы не возражаете, если я закурю? (mind)

  10. Я предлагал, чтобы мы не ходили туда. (suggest)

  11. Я не люблю танцевать. (dislike)

  12. Я представил себе, как я буду путешествовать по миру. (imagine)

  13. Я сожалею, что сказал это. (regret)

  14. Мы допускаем, что можно выйти из соглашения. (admit)

  15. Ты отрицаешь, что убил её? (deny)

  16. Он избежал поимки. (avoid)

  17. Рассмотри возможность возвращения. (consider)

  18. Эта работа подразумевает общение с людьми. (involve)

  19. Каждый день он занимается игрой на барабанах. (practice in)

  20. У меня не получилось увидеть его этим летом. (miss)

  21. Министр отложил встречу с послом. (postpone)


Упражнение 3. Переведите предложения на русский язык.

  1. I’m not very good at learning languages.

  2. I’m fed up with studying.

  3. Are you interested in working for us?

  4. The children are excited about going on vacation.

  5. What are the advantages of having a car?

  6. The knife is only for cutting bread.

  7. John went to work in spite of feeling sick.

  8. I bought a new bicycle instead of going away on vacation.

  9. I don’t feel like going out tonight.

  10. Are you thinking of buying a house?

  11. She doesn’t approve of smoking.

  12. I’m looking forward to meeting her.

  13. She insisted on buying me a cup of coffee.

  14. We decided against moving to California.

  15. He apologized for keeping me waiting.

  16. Before going out I called Ann.

  17. What did you do after leaving school?

  18. They accused me of telling lies.

  19. I congratulate Ann on passing the exam.

  20. What prevented him from coming to the wedding?

  21. I thanked her for being so helpful.

  22. Please forgive me for not writing to you.

  23. They warned us against buying the car.


Упражнение 4. Образуйте предложения, используя герундий инфинитив.

  1. Она согласилась пойти со мной в кино. (agree)

  2. Она отказалась пойти ко мне домой. (refuse)

  3. Она обещала пойти ко мне домой завтра. (promise)

  4. Я забыл поздравить её с днём рождения. (forget)

  5. Она притворилась, что обижена. (pretend)

  6. Я не хотел её обижать. (mean)

  7. Она угрожала удалить мою аську. (threaten)

  8. Я предложил поехать на море. (offer)

  9. Я пытался убедить её поехать на море. (attempt)

  10. Мне не удалось этого сделать. (fail)

  11. Затем мне удалось её убедить.(manage)

  12. Мы решили ехать в августе. (decide)

  13. Мы планировали ехать поездом. (plan)

  14. Мы договорились ехать вечером. (arrange)

  15. Мы надеялись прибыть к утру. (hope)

  16. Поезд оказался неисправным. (appear)

  17. Казалось, он вообще никогда не приедет. (seem)

  18. Дело шло к тому, что поезд остановится. (tend)

  19. Мы не можем позволить себе тратить время на дорогу. (afford)






Приложение 2


Лексика

Задание:

  1. Прочитайте, запишите термины в тетрадь.

  2. Используя лексический материал, выполните упражнения.


Nursing process

nurse

ward

pour

to dip

refuse

finger

practice

refuse

feel, felt, (himself, herself)

absent

food

settle

to dilute

treatment room

distilled

litre

a three litre jar

prepare

to boil

correctly

sick

previous

behaviour

stay

inform

chief

hygiena

observe

medical center

physiotherapeutic

prescribe

prescription

malignant tumor

anamnesis

mustard-plasters

сестринский процесс

мед. сестра

палата

наливать

окунаться, погружаться

отказывать(ся)

палец

практика

отказываться

чувствовать себя

отсутствовать

пища

улаживать, регулировать

разводить

процедурный кабинет

дистиллированный

литр

3-х литровая банка

приготавливать

кипятить

правильно

больной

предыдущий

поведение, манера

оставаться, задерживаться

сообщать, информировать

главный

гигиена

соблюдать, наблюдать, замечать

поликлиника

физиотерапевтический

назначать, выписывать

направление

злокачественная опухоль

анамнез

горчичники




Упражнение 1. Прочитайте, переведите текст.

Текст для чтения «At the doctor's»


If we caught cold, have a splitting headache, have a clogged nose, cough, are running high temperature, we must go to the policlinic. First we come to the registry. The registry clerk on a duty asks our name, address, age and occupation. He writes out some slips because several specialists will examine us. Some of them will listen to out heart and lungs, some will check up our kidneys, liver, stomach, eyesight, and hearing. The others will make our blood analysis, take our blood pressure and x-ray us.

Our district doctor sees his patients in consulting room 4. A nurse gives us a thermometer to take our temperature. We must keep it under an armpit. Last time my temperature was 37,9. The doctor asked what my trouble was. He offered to sit down in a chair and to strip to the waist. He felt my pulse. It was faint and accelerated. Then I lay on the examination couch and the doctor palpated my abdomen. He asked me from what disease I suffered in my childhood. I suffered from scarlet fever. Now I felt dizzy and was damp with sweat. The doctor filled in my card and diagnosed the case as the flu. He wrote out a prescription for some medicines: pills, powder, drops, and mixture. He also advised me to take a scalding footbath, to put a hot water bottle to my feet, to have hot tea with raspberry jam. That would keep my fever down. The result of my x-ray examination and blood analysis was normal. I had the prescription made at the chemist’s. I followed the prescribed treatment to avoid complications. Every day I took a tablespoonful of mixture 3 times a day and some pills. In two days I was better and in a week I recovered from my illness.

I began to take care of myself. Now I go in for sports because sports make me strong, healthy and cheerful. Every day I do my morning exercises and have a cold rubdown to prevent myself from catching cold. There is a good proverb: An apple a day keeps doctor away. That’s why I eat a lot of fruits and vegetables.


Упражнение 2. Прочитайте, переведите ситуационные задачи, прокомментируйте каждую задачу. Опишите ход решения задачи с вашей точки зрения.


Nursing process


Problem № 1 about nursing process

A nurse came into the ward and brought some food for the patients. She poured some soup into the plates. Into one plate she poured too much soup, and her fingers dipped into the plate. The nurse gave the plate to the patient, but he refused to take that soup.

Explain.

Why did the patient refuse to take the soup? What had the nurse to do?


Problem 2

A student on practice came into the ward and asked the patient: "Do you want to eat?". The patient refused to eat because he did not feel well. In an hour the patient felt hinyself better, he wanted to eat, but the food was already absent.

Explain, how had the student to settle that situation.

Problem 3

A student on practice worked in a treatment room. She had to dilute some penicillin. Penicillin needs dilution by novocain. But there wasn't any novocain in the treatment room. The student took some distilled water from a three litre jar and diluted the penicillin.That distilled water had been prepared for boiling some instruments.

Explain: How must the student act correctly?



Problem 4

A sick woman came into the treatment room on injections and said that she felt badly after the previous one. The treatment nurse listened to her and gave her the next injection. She said: "I must follow the doctor's prescriptions".

A question: Think it over! Is the nurse's behaviour correct?

The answer: The nurse is not right. She mustn't give the next injection before the patient consults a doctor.

Problem 5

A child has been staying at the hospital for 7 days already. His mother came to see him and asked: "Michael! Have you washed your face and hands in the morning?". The boy answered:"I have not done it not only today but for all the days I have been staying at the hospital." The mother informed the chief nurse about it. She asked: "Why isn't hygiena of a child observed at your hospital?".


Problem 6

A treatment nurse filled the syringe with penicillin. The patient asked her to give an injection with a small needle.

- The nurse explained to the patient that penicillin ought to be given intramuscular only with a long needle.


Problem 7

It happened at a medical center. A patient of 60 years old came to the physiotherapeutic room. She was prescribed electrophoresis on the right knee. The diagnosis in the prescription was: acute arthritis of the right knee joint.

The nurse recognized the patient, she was her former neighbour. The nurse asked:"How do you feel? How many years have passed since the operation?". The patient answered that 4 years had passed since the operation in connection with tumor of the breast gland and that she felt well then.

"Wait a minute," - said the nurse. She went to the surgeon to find out if this procedure was really necessary for the patient. The surgeon canceled the procedure because of the presence of a malignant tumor in the anamnesis of the patient.


Problem 8

What must I do?

My brother was prescribed mustard plasters, because he was coughing hard after he had caught cold. A nurse advised me:

  1. To fill a small plate with warm water. To prepare 4 or 5 mustard plasters, a towel and a cotton wool tampon.

  2. Make a procedure like this: - put your brother comfortably;

  • moisten some mustard plasters;

  • apply them to the body;

  • cover the mustard plasters with a towel;

  • take the mustard plasters off in 10-15 minutes;

  • wipe the body with a wet cotton wool tampon;

  • dry this part of the body and cover it with a blanket.


Problem 9

How must I feed my sister? She is terribly ill and can't go to the dining-room. You must do it in such a way: make elevated position, wash your hands, close the chest with a clean napkin, feed carefully with a spoon, don’t hurry, take away the remaining food, wash the plates and the dishes.


Problem 10

How must I drop ears drops into the ear?

A nurse advised me to do it in such a way: a patient must sit or lie. Bend his head to the opposite side. Fill the dropper with the medicine, it must be warm. Warm it up to the temperature of the body beforehand. Draw the external ear back and up and drop 5-6 drops into the external auditory meatus. Put a small cotton wool tampon in.

Problem № 11

How to render the first help at vomiting. It is necessary to render the following help:

  • seat the patient on a chair;

  • put a bucket or a basin between his feet;

  • cover his chest and knees;

  • hold his head and chest, bending them forward;

  • rinse his mouth with warm boiled water after the procedure;

  • calm the patient down.

Problem 12

What must I prepare for a priessmitz compress and how to put it on a sore hand? Prepare a gauze napkin, water solution (18-20 gr.), 40 gr. spirit or acetic, an oilskin, cotton wool and a bandage for the procedure. Then do like this: moisten the napkin in one of the solutions, apply it to the body,

  • cover it with the oilskin;

  • put cotton wool on the oilskin (the cotton wool must be of a larger size - 2 cm. in all the directions);

- bandage the compress not tightly for 10-12 hours.


Problem 13

How to change a shirt. The patient's right forearm is broken. First of all, prepare a clean shirt. Roll the shirt down from the back of thepatient to his neck and take it across his head. Take the sleeve off the left hand, then off the right one. Have you done it? Now take the clean shirt, put it on the right hand, then on the left one, throw it over the patient's head and smooth it out along his back. Put the patient on the pillows comfortably and smooth out the shirt along his chest.


Problem № 14

A patient complains of a red colour of his urine. At the medical examination no changes were discovered in his urogenital system.

How can you explain the appearance of the red urine of the patient?

(The patient has eaten some colouring food).









Приложение 3


Задание 1. Образуйте предложения, используя герундий и инфинитив.

  1. Мы начали ловить машину. (begin)

  2. Мы начали ловить машину. (start)

  3. Мы продолжали ловить машину. (continue)

  4. Мы намеревались добраться до моря. (intend)

  5. Мы любим плавать в море. (like)

  6. Мы очень любим купаться в море. (love)

  7. Мы ненавидим стоять на дороге. (hate)

  8. Мы терпеть не можем стоять на дороге. (can’t bear)


Задание 2. Образуйте предложения, используя инфинитив после объекта действия.

  1. Я ожидаю, что ты будешь работать без выходных. (expect)

  2. Я помогу тебе работать лучше. (help)

  3. Я научу тебя работать больше. (teach)

  4. Я бы хотел, чтобы ты мне платил больше. (would like)

  5. Я сказал бухгалтеру выдать тебе премию. (tell)

  6. Я приказал бухгалтеру выдать тебе премию. (order)

  7. Я напомню бухгалтеру выдать тебе премию. (remind)

  8. Я предупредил тебя, чтобы не опаздывал. (warn)

  9. Я заставлю тебя работать хорошо. (force)

  10. Шеф дал мне возможность больше зарабатывать. (enable)

  11. Он убедил меня работать больше. (persuade)

  12. Он посоветовал мне не опаздывать. (advise)

  13. Он воодушевил меня работать лучше.(encourage)

  14. Он разрешил мне сходить в отпуск. (allow)

  15. Он позволил мне уходить на обеденный перерыв. (permit)

  16. Шеф пригласил меня прийти на корпоратив. (invite)

  17. Это позволит мне работать лучше. (let)

  18. Это заставит меня работать лучше. (make)














Приложение 4 Задание 1. Прочитайте, переведите текст. Подготовьте пересказ текста от третьего лица. Текст для чтения «I Want to be a Doctor»

There are many interesting and noble professions. I want to be a doctor. It is an interesting profession. I understand that it is necessary to study a lot to become a doctor. I also understand that this profession requires great responsibility because it deals with the most precious thing that a person has — with his health. My mother and my grandfather are doctors.

My grandfather works as a surgeon in a hospital. I have visited his hospital several times and watched him working.

A surgeon's job is to operate on the people. After each operation he takes care of the patients until they recover. He is always kind and attentive to his patients. They feel it and believe him, and it makes his work easier. I know that he wants to see all his patients in good health and I notice that he is happy when they recover.

My grandfather can also help if somebody catches a cold or has a fever. My grandfather told me a lot of true stories about doctors and their profession. I love and respect mу grandfather and want to become a doctor like him.




Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 11 класс.
Урок соответствует ФГОС

Автор: Болдырева Алёна Владимировна

Дата: 05.05.2015

Номер свидетельства: 208352


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Проверка свидетельства