Уважаемые коллеги! Предлагаю Вам свою поэтапную разработку урока по теме «Media mania». Данный урок основан на материале учебника New Cutting Edge / Upper Intermediate (Sarah Cunningham, Peter Moor) и был проведен мною в 10 классе. Учитывая то, что материал может показаться сложным для некоторых учащихся, можно использовать его после изучения темы, посвященной телевидению, например, учебника New Millennium English для 10 класса. Для проведения урока потребуются красочные вырезки, либо слайды, иллюстрирующие различные телепрограммы, фильмы, а также сами телепрограммы на русском языке (желательно с кратким описанием содержания некоторых телепередач, т.к. многие дети не смотрят телевизор). Кроме того, наиболее сложные слова можно оформить на карточках, раздать детям и предложить им правильно расставить ударение. В дополнение к этому можно предложить карточки с транскрипцией этих слов и дать возможность сопоставить с карточками-словами. В качестве домашнего задания можно предложить детям подготовить устное или письменное высказывание о любимой/ нелюбимой передаче/фильме. Надеюсь, что мой урок или какие-то идеи помогут Вам разнообразить уроки английского языка.
Elovikova Natalie Tchaikovsky, Perm Region School № 1 Lesson focus: Speaking and vocabulary in the context of “Media mania” |
Lesson stage/ Time interaction | Aim | Procedure |
Warm up 2 mins | To warm students up, to establish rapport | I’ll show them several photos (scenes of different TV programs, magazines, newspapers, etc) to make them guess the theme of our lesson. |
Lead in pairs, groups 3-4 mins | To set the context of the lesson, see what I can elicit and what I’ll need to give | I’ll ask them to think about different types of media. They’ll do the task 1. Which group(s) : radio programs magazines/newspapers TV programs do the words: 1.chat shows 2. live sports coverage 3.tabloids 4.current affairs programs 5.comics 6.sitcoms 7. phone-ins 8.documentaries 9.soaps10.traffic reports belong to? They discuss it in pairs. |
Feedback 5-7mins | To check what we have together | Elicit answers and write them into 3 columns on the blackboard. Ask ss if there is something special, what is it? They see that some programs can be in 2 columns( chat shows, traffic reports, etc) Check the meaning of current affairs, live sports coverage, sitcom if it is necessary. |
Eliciting 3-4 mins | To develop speaking | Ask ss to think of four more examples for each group. Ss work in pairs and then elicit answers, add them on the blackboard. Possible answers: series, movie/film, the news, quiz show, cartoon, music show. |
Eliciting 5-7mins | To discuss sts’ ideas, develop speaking | Give ss a copy of TV program from a newspaper which helps them to do the task. Ask them to tell their partner about programs/types of programs they like or dislike. Elicit their answers. They tell about their partner’s preferences. |
Error correction 3-4mins | To make ss notice their mistakes, develop accuracy | I write wrong answers and we find correct option for them. We drill words if necessary. I’ll make strange sound if they say something instead of correct answer. |
Studying new vocabulary, drilling 5-6 mins | To pre-teach the meaning of adjectives that might be unknown | I’ll ask ss to guess what part of speech we use to describe features of something. Adjectives I’ll clarify the meaning of words: controversial, biased, addictive, mindless rubbish, worth watching. Then we drill the list of words : informative, controversial, influential, sensational, biased, entertaining, addictive, harmless fun, mindless rubbish. After that we listen to the pronunciation of these words and mark the stressed syllable. |
Speaking Pairs/ groups 5-6 mins | To develop fluency, practise using new vocabulary. | Ss discuss in pairs programs they talked about before and describe them using new vocabulary. |
Feedback, correction 2-3mins | To consolidate the knowledge gained at the lesson. | Elicit sst’ answers |