Просмотр содержимого документа
«Living things arоund us»
Открытый урок по английскому языку в 7 классе по теме “LivingThingsaroundUs”
Тема: “Living Thigs around Us”
Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний.
Цель урока: cистематизация предметных ЗУНов, УУД (решение предметных задач).
Задачи:
Образовательные: повторить изученные лексические единицы и грамматические структуры; совершенствовать навыки восприятия иноязычной речи; создать условия для самостоятельного выделения учащимися и формулирования ими познавательной цели, поиска необходимой информации по изучаемой теме, осознанного построения речевого высказывания в устной форме.
Развивающие: создание условий для развития мыслительных процессов: памяти, мышления, внимания; развитие познавательных УУД анализа полученной информации и обобщения при работе с упражнениями и текстом; развитие коммуникативной компетенции при работе индивидуально, в парах; развитие навыков аудирования, чтения и говорения; употребление лексики по теме, составление связного высказывания на заданную тему; развитие умения систематизировать новые знания и на их основе составлять алгоритмы действий.
Воспитывающие: развитие познавательных УУД ориентации в содержании определенной темы, воспитание любви к природе, животным; обеспечение условий для формирования положительного отношения к изучению предмета: «Иностранный язык (английский)»; развитие речевой культуры.
Для реализации поставленных цели и задач урока необходимо формирование следующих УУД (универсальных учебных действий):
Личностные:
осознание необходимость помогать животным; осознавать свои эмоции, адекватно их выражать и контролировать; понимание эмоционального состояния других людей; оценивание усваиваемых результатов; освоение личностного смысла учения, желания учиться, формирование интереса (мотивации) к учению, адекватное понимание причин успеха/неуспеха в учебной деятельности.
Регулятивные:
уметь концентрировать внимание, уметь анализировать и делать обобщения; формулировать тему урока; прогнозировать результат; владеть целеполаганием; моделировать учебную ситуацию; применять знакомый языковой материл по теме в речевой ситуации (в парной работе, при построении монологического высказывания); развивать умение учиться; уметь осуществлять самоконтроль; совместно с учителем и одноклассниками давать оценку деятельности на уроке; выделять и осознавать то, что уже усвоено и что нужно еще усвоить.
Познавательные:
вспомнить лексику по изучаемому материалу; отвечать на вопросы учителя, наблюдать и делать выводы; уметь работать над развитием и совершенствованием устной речи; читать текст с полным пониманием; уметь правильно употреблять глаголы в настоящем совершенном и настоящем совершенном длящемся времени; учиться извлекать информацию, преобразовывать ее и презентовать;
уметь использовать знаково - символические средства и схемы для решения задач.
Коммуникативные:
способствовать формированию готовности к иноязычному общению, воспитанию доброжелательного отношения друг к другу и культуры поведения; уметь воспринимать иноязычную речь на слух (речь учителя, ученика, диктора); владеть монологической речью по заданной теме.
Инновационные здоровьесберегающие технологии, используемые на уроке:
просмотр видеоролика о диких животных под мелодию «Жаворонок» в исполнении оркестра Поля Мориа.
Форма и виды работы: индивидуальная, фронтальная, парная.
Межпредметные связи: страноведение, музыка, биология, география.
Рабочая тетрадь к учебнику “Rainbow English” 7 класс.
Мультимедийная презентация с заданиями к уроку.
Аудиоприложение.
Оборудование: CD плеер, проектор, компьютер, интерактивная доска, русско-английские и англо-русские словари.
Описание урока
Организационный момент (3 мин)
Teacher: Good afternoon, my dear children!
Students: Good afternoon, teacher!
Teacher: We have a lot of guests today. Say hello to our guests.
Students: Good afternoon, teachers!
Teacher: Happy to see you! Sit down! How are you? Are you ready to learn, to know anything new?
Students: Yes!
Teacher: Great! (Слайд 1). Looking at these beautiful pictures we have got some positive emotions and I hope our lesson will be interesting and creative. Do the first task. Read and find an odd word. (Слайд 2).
a butterfly, an elephant, a caterpillar, a spider, a ladybird
an emu, a parrot, a swallow, a nightingale, a shamrock
an elk, a squirrel, a dragonfly, a hedgehog, a fox
a robin, a pine, an oak, a birch, a daffodil
(Учащиесячитают, находятлишнееслово, объясняют, почемуонолишнее: an elephant because it is an animal but not an insect; a shamrock because it is a plant but not a bird; a dragonfly because it is an insect but not an animal; a robin because it is a bird but not a plant) (Слайд 3)
Целеполагание (1 мин)
Teacher: So, the 1st group is … (students: INSECTS)
Teacher: The 2nd - … (students: BIRDS).
Teacher: The 3rd – … (students: ANIMALS).
Teacher: The 4th – … (students: PLANTS).
Teacher: What are they all?
Students: Living things.
Teacher: Can you imagine our planet without animals, birds, flowers?
Students: No!
Teacher: So, the theme of our lesson is …
Students: LIVING THINGS.
Teacher: (Слайд 4). Right you are!
Развитие навыков аудирования (5 мин)
Teacher: Now open your books p.34 Ex 1. Listen to the poem “A pet shop” (track 76).
(ученики слушают стихотворение)
Teacher: Read the poem.
(учащиесячитаютстихотворение)
Teacher: Answer the questions. (Слайд 5)
1. Why does the poet want to buy the animals?
(May be she feels sorry alone animals. I think she wants to make friends.)
2. Do you think animals in a pet shop often look lonely?
(Yes. I think it would be better for them to live in a family but not in a cage.)
3. Why do people buy animals and keep them?
(I think people buy animals because they want to make friends. Because they love animals. Because people want to care about something.)
4. What do you think about keeping animals?
(I think it’s good because we help animals. We give animals home because there are a lot of homeless animals. Animals make people happy.)
5. What animals should not become pets?
(Wild animals.)
Teacher: Thank you for your answers!
Работа с текстом (4 мин)
Teacher: Children! Do you know anything about Charles Darwin? (Слайд 6)
Students: It is a scientist.
Teacher: What scientist? What did he learn? I see you don’t know exactly. To know more about this great man we’ll listen to the text “Charles Darwin” and read it. (track 77).
(учащиесяслушаютичитаюттекст) (Ex 2 p. 35)
Teacher: Let’s check how you understood the text.Choose the right variants to complete the sentences.
(Слайд 7)
Charles Darwin was born …
in the seventeenth century.
in the eighteenth century.
in the nineteenth century.
Charles Darwin was born in …
Great Britain b) the USA c) Australia
Some of Darwin’s relatives were interested in …
painting b) living things c) writing stories
At the beginning of the 19th century he …
Made a voyage
had a train journey about South America
lived for some on the Pacific Islands
Charles Darwin’s body lies …
in one of the English cathedrals
on some Pacific Island
on the Pacific coast of South America
Teacher: I think now you know better this English scientist.
Повторение изученного грамматического материала.
Времена Present Perfect и Present Perfect Continuous (5 мин)
Teacher: Let’s remember our grammar (Слайд 8). It is 9 p.m. now. Say how long it has been raining or snowing in these cities. You have an example: It has been snowing in New York since 8 p.m. It has been snowing in New York for an hour. (на сладе изображены города Москва, Вашингтон, Париж, С.-Петербург, Рим, Лондон и указано с какого времени в этих городах идет дождь или снег).
(учащиеся выполняют задание)
Teacher: Well done!
(Слайд 9). Now you work in pairs. Read the dialogues, then make your own dialogues with the words on the right.
– Your dog is so clever. Have you taught it this year? cat parrot guinea-pig
Oh, no. I’ve been training it for years.
- Your roses are so beautiful. Have you planted them this year? tulips lilies bluebells
Oh, no. I’ve been growing them for years.
- You have a wonderful stamps collection of butterflies. When did you start it? dragonflies
I’ve been collecting them for years. budgies
(учащиеся читают диалоги, затем составляют свои) monkeys
Well done!
Ознакомление с фразовым глаголом tomake (3 мин)
Teacher: (Слайд 10)Now we have some new grammar. Look at the board. It is phrasal verb “to make”. What does it mean in Russian?
Students: делать, производить.
Teacher: Right! There are some other meanings of this verb.
Do the exercise. Complete the sentences with up, off, out.
(учащиеся самостоятельно изучают значение глагола tomake с предлогами up, out, off и выполняют упражнение) (Слайд 11).
She is a very unusual girl. I can’t make her … . 2) The boy gave the letter to Sherlock Holmes and made … . 3) I think young girls should not make … their lovely faces. 4) the children made … a little poem and wrote it in the card. 5) Don’t make …: I’ve got something to say you. 6) They stood far from me and I couldn’t make … what they were saying. 7) My sister takes a long time to make … in the morning. 8) I don’t believe you. I think you’ve made … it all.
Teacher: Well done!
Словообразование. Суффикс –able. (3 мин)
Teacher: (Слайд 12). Now, children, look at this table and say how we can get new words. You can explain in Russian.
(Учащиеся самостоятельно изучают материал, выводят правило образования прилагательных путем прибавления суффикса –able к существительным и глаголам).
Teacher: (Слайд 13) Do this exercise. Build the adjectives with –able and complete the sentences.
(учащиесявыполняютупражнение)
You can wear this watch playing volleyball. This watch is not … (break). 2) I can’t read this text. I don’t think it is … (read). It has been in the water too long. 3) Yesterday we went to the circus. It was such an … (enjoy) visit. 4) Wooden chairs are not always … (comfort). 5) This is a … (move) radio station.
Динамическая пауза (4 мин)
Teacher: (Слайд 14 с гиперссылкой). I think it’s time to relax. Would you like to relax?
( просмотрвидеоролика)
Teacher: Did you like it?
Students: It’s beautiful. Fantastic. Touching.
Teacher: What animals did you see in this video?
Students: Wild animals.
Teacher: Where do they live?
Students:In the forests, in jungles, in tundra, in desert.
Teacher: Where can we see wild animals?
Students: In zoos, in wild parks.
Развитие навыков говорения (15 мин)
Teacher: (Слайд 15). Is keeping animals in the zoo a good idea? Read the lists of pros and cons. What is your answer?
Pros
Cons
Zoos help animals and common people to learn more about animals.
They often keep animals in cages, and it is very unkind.
Zoos show us how rich the animal world is.
There are a lot of zoos, which are small and dirty.
Animals feel fairly comfortable in modern zoos.
Visitors may kill animals when they feed them.
To visit a zoo is enjoyable, especially for children.
Zoo animals may be dangerous for visitors.
(учащиеся читают аргументы «за» и «против» и высказывают свое мнение)
Teacher: Now work in pairs and discuss the problem of keeping animals in zoos. Don’t forget starting with: I think…, I believe …, In my opinion … .
(учащиеся обсуждают проблему в парах, затем представляют свои диалоги)
Teacher: (Слайд 16).Now describe, please, a zoo you have once visited or an ideal zoo. I give you 3 minutes to prepare. You can use words and expressions on the left or the dictionaries that you have.
(учащиеся готовятся и рассказывают о своем посещении зоопарка)
Рефлексия (2 мин)
Teacher: What new have you learnt today? Was our lesson interesting and useful? What did you like or dislike? Have you any questions?
(учащиесявысказываютсвоемнение)
Teacher: You were so good and active today. You are very clever, talented and creative students. I wish you good luck. Thanks for your hard and interesting work. I give you only excellent and good marks. I have some little souvenirs for you. I hope these lovely elephants will remember you about our lesson.