В настоящее время компьютерное обучение (ИКТ) занимает важное место в профессиональной деятельности учителя. Необходимость применения средств ИКТ в работе учителей иностранных языков диктуется особенностями данного предмета, а именно потребностью в демонстрации наглядных материалов и непосредственном общении с носителями языка. Одним из основных направлений использования ИКТ являются уроки с использованием авторских компьютерных презентаций, сделанных с помощью программы Microsoft PowerPoint. Мультимедийные уроки позволяют интегрировать аудиовизуальную информацию, представленную в различной форме (видеофильм, текст, графика, анимация, слайды, музыка), стимулируют непроизвольное внимание благодаря возможности демонстрации явлений и объектов в динамике.
Представляю вашему вниманию повторительно-обобщающий урок, разработанный мною для учащихся 6-го класса по теме «WHATEVER THE WEATHER…», с использованием авторской мультимедийной компьютерной презентации (по учебнику «English» для 6 класса общеобразовательных учреждений, В. П. Кузовлев и др.).
Темаурока: «Whatever the Weather…»
Форма урока: КВН (повторительно-обобщающий урок)
Цели урока:
обучающая: совершенствование лексических навыков говорения по теме «Погода. Времена года.», совершенствование грамматических навыков говорения (придаточное предложение реального условия);
развивающая: развитие коммуникативной компетенции учащихся;
воспитательная: воспитание чувства толерантности и взаимопомощи при работе в группах, воспитание уважительного отношения к мнению других людей.
Просмотр содержимого документа
«КВН по теме «Whatever the Weather…» »
МОУ Петровская СОШ
КВН в 6-м классе
по теме «WhatevertheWeather…»
(повторительно-обобщающий урок)
Подготовила и провела:
учитель английского языка
Рязанцева Е. П.
В настоящее время компьютерное обучение (ИКТ) занимает важное место в профессиональной деятельности учителя. Необходимость применения средств ИКТ в работе учителей иностранных языков диктуется особенностями данного предмета, а именно потребностью в демонстрации наглядных материалов и непосредственном общении с носителями языка. Одним из основных направлений использования ИКТ являются уроки с использованием авторских компьютерных презентаций, сделанных с помощью программы Microsoft PowerPoint. Мультимедийные уроки позволяют интегрировать аудиовизуальную информацию, представленную в различной форме (видеофильм, текст, графика, анимация, слайды, музыка), стимулируют непроизвольное внимание благодаря возможности демонстрации явлений и объектов в динамике.
Представляю вашему вниманию повторительно-обобщающий урок, разработанный мною для учащихся 6-го класса по теме «WHATEVER THE WEATHER…», с использованием авторской мультимедийной компьютерной презентации (по учебнику «English» для 6 класса общеобразовательных учреждений, В. П. Кузовлев и др.).
Темаурока: «Whatever the Weather…»
Форма урока: КВН (повторительно-обобщающий урок)
Цели урока:
обучающая: совершенствование лексических навыков говорения по теме «Погода. Времена года.», совершенствование грамматических навыков говорения (придаточное предложение реального условия);
развивающая: развитие коммуникативной компетенции учащихся;
воспитательная: воспитание чувства толерантности и взаимопомощи при работе в группах, воспитание уважительного отношения к мнению других людей.
Teacher (T:): Good-morning, my dear friends! I’m glad to see you! The topic of our lesson today is «WHATEVER THE WEATHER…». People speak about weather every day. They like to speak about it in England too. The weather is so changeable there so the English often say “We have no climate”. The English also say that they have three variants of weather: when it rains in the afternoon, when it rains in the morning and when it rains all day long. Sometime it rains so heavily that they say ‘It’s raining cats and dogs’. But the weather is not so dreadful in England. There are four seasons in the year. What seasons are there in the year? Who knows?
Pupil (P:): They are Spring, Summer, Autumn and Winter.
T: That’s right! Do all these seasons have different kinds of weather?
P: Yes, of course!
T: Let’s talk about it today. Our conversation will be unusual. You are divided into two teams. Each team has got its own name: “The Snowflakes” and “The Suns”. We are going to overwhelm eight competitions:
“Greeting.”
“Who Has Got More Rays?”
“What Is the Weather Like In Your House?”
“Find The Words.”
“This Is the Season…”
“If…”
“My Favourite Season.”
“Greeting.”
(Конкурс «Приветствие». Команды должны поприветствовать друг друга, используя лексику по теме.)
P1: - Hello, “The Suns”!
P2: -Hi, “The Snowflakes”! Nice to see you today!
P3: - Nice to see you too! We have got an idea. Look here, the weather is marvellous today. Why not go to the park and play in the snow?
P4: - As for me? I don’t like such weather. It’s cold and frosty.
P5: -But I like winter and snow. You can make a snowman, ski or skate. It’s so wonderful!
P6: - I like when it is snowing. But you can not go for a walk. It’s frosty and windy.
P7: - Why not? I like when the frost pinches my cheeks and nose. It is true.
P8: - But as for me my favourite season is Summer. The weather is hot. You can fish or go to the beach.
P9: - As for me I like Autumn. Sweet, fruit… Tasty vegetables… It’s wonderful! People call Autumn rainy season. I like rain. You can stay at home, listen to music or read books.
P10: - But I think Spring is the best season. It is marvellous when the sun is shining, the birds are singing. Grass and trees are green. The Nature wakes up.
T: I want to add some words. As for me I think that all four seasons are wonderful in itself.
Spring is green.
Summer is bright.
Autumn is yellow.
Winter is white.
“Who Has Got More Rays?”
(Каждой команде дается набор из 20 слов, из которых они должны выбрать лексически единицы по теме (всего 8) и разместить их на лучах солнца и снежинки соответственно. Победителем является тот, у кого не останется лучей без слов.)
Задание (для 2-х команд):
breakfast
son
weather
white
cloud
best
mother
sun
green
are
speak
forecast
snow
marvelous
dog
competition
changeable
play
jeans
snow
“What Is the Weather Like In Your House?”
(Каждой команде дается определенный набор букв, из которых нужно составить по 5 слов.)
fmlversulo hclnabegea
ofecrtsa ussnnihe
dreadful tlerbrei
yolevl ylcdou
ewtareh teharwe
Ответы:
Команда I
marvellous – изумительный
forecast – прогноз
dreadful – ужасный
lovely – удивительный
weather - погода
Команда II
changeable – изменчивый
sunshine – солнечный свет
terrible – ужасный
cloudy – облачно
weather - погода
“Find The Words.”
(Каждой команде предлагается решить чайнворд, а из оставшихся букв составить ключевое слово.)
грязь
туман
холодный
солнце
мороз
прогноз
теплый
дождь
ветер
снег
w
d
f
t
w
e
s
i
n
o
s
a
r
u
f
w
r
a
a
m
n
o
g
e
c
s
m
u
r
a
i
n
n
t
d
f
s
t
h
o
w
e
r
o
r
c
o
l
d
m
u
d
c
s
f
f
f
o
g
o
u
r
o
w
w
t
l
n
o
r
e
i
n
d
e
s
e
s
n
d
h
n
t
c
w
o
r
a
i
r
a
a
w
a
r
m
t
s
Ответ: weather – погода
“This Is the Season…”
(Конкурс стихов. Учащиеся рассказывают стихотворения о природе, погоде и т. п., изученные на уроках.) См. Приложение 1.
“If…”
(Предлагается каждой команде по 5 ситуаций, которые они должны продолжить.)
T: We have talked about four seasons and different kinds of weather. We have learnt that the weather may be lovely and marvellous, warm and hot, dreadful and awful. It depends on each season. What do people do in such weather? What do you think about their occupation?
Команда I
If the weather is fine …
If it is snowy and frosty tomorrow …
If there is rain tomorrow …
If it is clear up tomorrow …
If there is fog …
Команда II
If the weather is dreadful …
If it is warm and sunny …
If there is snow tomorrow …
If it freezes tomorrow …
If there is storm …
Предполагаемые ответы учащихся:
… my friends and I go for a walk.
… I’ll put on warm clothes.
… I’ll stay at home and listen to the music.
… my father will fish.
… my father won’t drive the car.
… I won’t cycle in the street.
… my friend and I will go to the beach.
… I’ll make a snowman in the park.
… we’ll play hockey.
… I won’t watch TV.
“My Favourite Season.”
(Конкурс капитанов «Мое любимое время года», можно задать несколько вопросов.)
T: Children, I don’t like cold and frosty weather. I hate wearing warm clothes. I prefer sitting at home and doing something. But I like warm and sunny weather. And what about you?
T: And now let’s count your points and define the winner. Let’s listen to our jury. (Подведениеитогов. Награждение победителей.) См. Приложение 2.
T: Let’s sing the song about weather and our lesson “The Seasons in the Class.”
(Учащиеся поют песню, слова которой были написаны одной из учениц этого класса.) См. Приложение 3.
T: Our lesson-game is over. You may be free. Good bye. See you later.
Приложение 1.
Winter
This is the season
When mornings are dark,
And birds do not sing
In the forest and park.
This is the season
When children ski,
And Father Frost
Brings the New Year tree.
Spring.
This is the season
When snowdrops bloom,
When nobody likes
To be in his room.
This is the season
When birds make their nests;
This is the season
We all like best.
Summer.
This is the season
When nights are short;
When children are full
Of fun and sport;
Playing, swimming
All the day
With a happy song
On a sunny day.
Autumn.
This is the season
When fruit is sweet;
This is the season
When school friends meet,
When noisy and gay,
And brown in the sun,
With their books and bags
To school they run.
Down, down, down,
Red, yellow, brown
Autumn leaves fall down.
A Snowy Winter.
Oh, look around!
It is snowy so!
The ground is covered with snow,
The rivers and the lakes.
Fantastic!
Completely white!
Oh, what a lovely sight!
The Snowman.
Come to the garden,
And play in the snow.
Make a white snowman,
And help him to grow!
“What a nice snowman!”
The children will say.
“What a fine game,
For a cold winter day!”
Come to the Woods.
Come to the woods
On a sunny day,
Come to the woods
On a day in May.
Look at the grass,
At the busy bees,
Look at the birds
In the green, green trees.
Thinking of Snow.
The day is new,
The snow is white,
‘Tis a beautiful day,
Oh, what’s a sight!
It’s on the ground,
It’s on the rock,
It’s in the trees,
And in my socks.
The Weather.
When the weather is wet
We must not fret.
When the weather is cold
We must not scold.
When the weather is warm
We must not storm.
But be joyful together
Whatever the weather.
Clouds.
White sheep, white sheep
On a blue hill.
When the wind stops
You all stand still.
You walk far away
When the winds blow.
White sheep, white sheep
Where do you go?
How do You Know,
It’s Spring?
How do you know it’s spring?
And how do you know, it’s Fall?
Suppose your eyes were always shut
And you couldn’t see at all,
Could you smell and hear the Spring?
And could you feel the Fall?
Snowflakes.
So softly came the snowflakes down
That no one heard, in all the town.
And right-side up they landed too,
As parachuting elves would do.
So when the morning came, surprise!
The world lay white before our eyes!
With cotton roof and hills a-blur,
And avenues of rabbit fur.
Приложение 2.
Конкурсы оценивает жюри в составе 3 - 4 человек (учащиеся старших классов, изучающие английский язык).
№п\п
Конкурсы \ названия команд
“The Snowflakes”
“The Suns”
“Greeting” – 5 балов
“Who Has More Rays?” – 10 балов
“What are These Words?” – 5 балов
“What is the Weather Like in Your House?” – 5 балов
“This is the Season…” – 5 балов
“If…” – 5 балов
“My Favourite Season.” – 5 балов
“The Weather Forecast.” – 5 балов
Эмблемы – 5 балов
Группа поддержки – 5 балов
Подведенные итоги
Приложение 3.
“The Seasons in the Class.”
Good-bye to you our trusted friends.
We’ve known each other since we’re children.
Together learn the language we
And try to speak our ABC.
A lot of “suns” and “snowflakes” today
Together stand in one place.
We have joy, we have fun,
We have seasons in the class.
And the lesson which you like two times
Is the season of school time.
Литература:
Губарева Е. Ю. Книга для чтения на английском языке. Серия «Школа в клеточку». – М.: «Лист». 1997.
Кузовлев В. П. Английский язык: Учеб. для 6 кл. общеобразовательных учреждений. – М.: Просвещение, 2000.
Стернина В. А, Найди ответ: Шутки, игры, загадки на англ. яз.: для учащихся 1-4 кл. сред. шк. – М.: Просвещение, 1993.