Дружба. Мой идеальный друг.
Е. Волженина, учитель английского языка, «Казахстанско-Российская гимназия», г. Усть-Каменогорск
Данный урок разработан в соответствии с учётом требования Государственного стандарта и возрастных особенностей учащихся. Содержание урока направлено на развитие функциональной грамотности учащихся. Функциональная грамотность для учащихся - это способность использовать знания, умения и навыки, приобретённые на уроках английского языка для решения любых жизненных задач в межличностном общении, а также в различных сферах человеческой деятельности.
Данный материал будет полезен учителям английского языка при планировании урока по теме «Friendship. My ideal Friend».
Тема занятий | Unit 14. Lesson 1. “Friendship” |
Цель | Развивать коммуникативные навыки учащихся |
Задачи | Активизировать лексику и расширить словарный запас учащихся по теме. Практиковать учащихся в речевой деятельности. Развивать мышление, умение давать оценку, высказать своё мнение на английском языке; воспитывать у учащихся правильное понимание таких ценностей как «дружба», «друг», воспитывать культуру общения; формировать умение работать в парах, группах, помогать друг другу. |
Результаты обучения | Демонстрация умения учащихся общаться по данной теме. Осознание социальной, практической и личностной значимости изучаемого материала. Умение оценивать свою работу и своих одноклассников. |
Модули обучения | Развитие критического мышления. Преподавание и обучение в соответствии с возрастными особенностями учащихся. Использование ИКТ. Управление и лидерство. Оценивание для обучения. Новые подходы в обучении. |
Форма урока | Индивидуальная, парная и групповая. |
Ключевые идеи | Friendship – relationship between people who are friends |
Ресурсы | Учебник “Move Ahead” Student’s book; листы с текстами песни «Friends will be friends»; мультимедийный проектор, экран, презентация; видео с песней группы «Queen» |
Содержание и ход урока | Деятельность учителя | Деятельность учащегося | Время |
1.Организационный момент. Приветствие. | T: Good morning! I am very glad to see all of you today. I see you are in good mood. I am sure you are full of energy and ready to work. Let us make a circle and wish each other excellent work at the lesson. T: Do you like sweets? I give you 3 kinds of sweets, 3 colours – red, orange and green. Choose your favourite colour one! So, you have created 3 teams! My congratulations! | Учащиеся становятся в «круг радости», желают себе и другим учащимся успеха, хороших знаний, активной работы на уроке. | 2мин |
2.Постановка цели, определение задач урока. | T: Now, Let us begin our English lesson! Now look at the screen, watch a video, and listen to a part of a well-known song! (Slide 1) T: Did you like the song? What are we going to talk today about? T: You are quite right! However, the main goal of our lesson is to develop your speaking skills. I think we are going to talk about friends and friendship. In my opinion, we are going to discuss what kind of friends we want to have. T: Take the table and fill in 2columns (Slide 2) T: Who knows what the words “friend” and “friendship” mean? Look at the screen and read the definitions. Friend – someone you know well and like, but who is not a member of your family. Friendship – relationship between people who are friends Macmillan Dictionary Do you agree with them? (Slide 3) | Учащиеся смотрят вводное видео: a song «Friend will be friend» by Queen.
Учащиеся отвечают.
Учащиеся пишут Учащиеся высказывают своё мнение. | 2 мин 2 мин 3 мин 2мин |
3. Работа с английскими пословицами о дружбе. | T: There are many proverbs about friends and friendship. Now take the sheet of paper 2, look at the screen and match the parts of the proverbs. Work in groups! (Slide 4) T: Change your sheets of paper with other groups and check it looking at the wright variant! | Учащиеся работают в группе, выполняя задание. Учащиеся обмениваются карточками и сверяют с правильным вариантом. | 5мин |
4. Развитие умений устной речи | T: Put the phrases in order of importance on the theme “An ideal friend is …” and read them aloud! (Slide 5) Work in pairs! attentive understanding easy- going loyal reliable helpful responsible generous supportive a good listener T: I see every pair has its own order. It is your opinion. Tastes are differ. | Учащиеся работают в парах. | 5мин |
| T: Let us go on our work. The task for every team is to draw a picture of a dream friend and write his best points of character and appearance and present him to other teams and we will see whose dream friend is better. Let us do the task in 5 minutes. (Цветок лотоса – Flower of Lotus) (Slide 6) Must be… | Appearance of our friend | Gives us helping hand… | Mustn’t… | Our dream friend | We’d like our friend to … | We enjoy… | We can… | We are friends … |
| Учащиеся работают в группе, выполняя задание. | 10 мин |
5. Чтение и перевод рецепта дружбы 6. Подведение итогов. Рефлексия. 7. Домашнее задание | T: Friends are the most important ingredients in recipe of life (Author is unknown) Now I am going to give you a recipe of friendship. You will compete: Who is the best translator? Work in groups! (Slide 7) You will need :1) a pinch of happiness; 2) 1 handful of kindness; 3) 2 spoonfuls of gentleness; 4) 1 litre of sharing; 5) a teaspoonful of helpfulness;6) 3 heaped tablespoons of laughter; 7) 50 g of smiles; 8) a sprinkling of cheerfulness; 9) 100g of love. T: Let us see who the best translator is. T: I know everybody from you has a friend. Your task is to express your opinion about your true friend in colours. Everybody should do this task and tell about your friend. (Slide 8) T: Our lesson is over. Most of you have worked hard today. I am proud of you. Now let us evaluate your work. T: How do you think who can get a mark “Five” (“Four” “Three”) and why? Your marks are excellent and good. T: Now it is very interesting to hear your reflections on the lesson. Did you like today’s lesson? What was the most interesting part of the lesson? What was the most difficult for you? T: There is a basket on your tables. Everybody should take a small sheet of paper, write your opinion about friendship in one word, and stick it on the basket. T: I see that friendship and friends are important for you. You want to have reliable, honest and cheerful friends. It is very good. T: Your home task is to write a letter about yourself and explain what kind of person you would like to be friends with or write 10 advice how to be a good friend.
| Учащиеся читают и переводят рецепт дружбы. Учащиеся выполняют задания, используя различные цветовые гаммы и высказывают их мнение. For example: I use a (pink, blue, red, yellow, green, orange…) colour because my friend is … Учащиеся пишут на листочках и прикрепляют к корзине.Friendship is … (enjoyable, cool, happy, cheerful, fine, good, important, useful) (Slide 9) Учащиеся записывают домашнее задание на выбор. | 3 мин 3мин 3мин 3мин 2мин |
1. Дзюина Е.В. Нетрадиционные уроки по английскому языку: 5-9классы. – М.: ВАКО, 2007. – 95-97 с.
2. Macmillan Essential dictionary for learners of English [Электронный ресурс]. – www.macmillandictionery.com .
3. Printa Ellis, Ken Wilson, James Taylor. Move Ahead. Student’s book: учебник для 8 класса. Macmillan, 2013. – 104 p.
4. [Электронный ресурс]. - http://music.nur.kz/92545-queen-friends-will-be-friends.