План урока английского языка
в 9 классе.
Тема урока:«Education in Great Britain and in Kazakhstan»
Образование в Британии и Казахстане.
Цель урока: Учить учащихся вести беседу в монологах,диалогах и полилогах по теме.
Задачи урока:
- Образовательные
- Обобщение знаний учащихся о системе образования страны изучаемого языка
- Развитие познавательных способностей учащихся с помощью лингвострановедческой информации
- Формирование творческого и критического мышления учащихся через дискуссию
- Расширение кругозора учащихся за счет получения новых знаний по теме
- Развивающие
- Развитие понятийных форм мышления через освоение особенностей «языкового сознания» при работе с лексическим материалом
- Развитие навыков логичности в построении иноязычных высказываний в ходе решения речевых задач
- Совершенствование умения строить высказывания различных типов: сообщение, описание, согласие, несогласие.
- Воспитательные
- Совершенствовать умение работать в коллективе: внимательно слушать собеседника, вежливо реагировать на просьбы и вопросы собеседника, вступать в общение.
- Форма урока:
Урок-дискуссия, обобщение с привлечением ролевых игр.
- Активизировать лексику и лексико-грамматические конструкции
- Выявить особенности образования в Великобритании.
- Сравнить системы образования Великобритании и Казахстане.
- Совершенствовать навыки монологической и диалогической речи через беседу по теме.
- Практические:
- Развитие коммуникативных умений в рамках предложенной темы
- Совершенствовать навыки восприятия на слух иноязычного текста информационного характера
- Совершенствовать навыки монологической и диалогической речи через беседу по теме
- Развитие умений использовать изученные лексические единицы и грамматические структуры для решения конкретных коммуникативных задач
- Образовательные
- Обобщение знаний учащихся о системе образования страны изучаемого языка
- Развитие познавательных способностей учащихся с помощью лингвострановедческой информации
- Формирование творческого и критического мышления учащихся через дискуссию
- Расширение кругозора учащихся за счет получения новых знаний по теме
- Развивающие
- Развитие понятийных форм мышления через освоение особенностей «языкового сознания» при работе с лексическим материалом
- Развитие навыков логичности в построении иноязычных высказываний в ходе решения речевых задач
- Совершенствование умения строить высказывания различных типов: сообщение, описание, согласие, несогласие.
- Воспитательные
- Совершенствовать умение работать в коллективе: внимательно слушать собеседника, вежливо реагировать на просьбы и вопросы собеседника, вступать в общение.
Форма урока:
Урок-дискуссия, обобщение с привлечением ролевых игр.
Ход урока:
I. Организационный момент.
Good morning, dear friends. Glad to see you. You’ve come here to practice listening & speaking English. Let’s do it! I ask you to be active,bright & emotional. Don’t be afraid of your mistakes because to err is human.
The theme of our lesson is “Education in Great Britain”
We shall discuss the ways of learning in Britain, compare British and Russian system of education and speak about the problems of learning.
II. Повторение лексики по теме
Let’s revise our vocabulary. Could you explain the meaning of these words and word combinations and if you can give their synonyms:
- co-educational
- compulsory education
- boarding school
- curriculum
- extra-curricular activities
III. Построение схемы.
You remember that our theme is: “Education in Great Britain”. Some facts about primary education you have already learned. On the previous lessons you became to know more about secondary education from the text in your text books. Now let’s summarize our knowledge & add some information about “further education” in Great Britain.
Your task is: make a scheme of the system of education in Great Britain. I will ask you some questions. You should remember everything you know on the topic.
Questions:
- When do British children start schooling?
- How do they call schools for five years old children?
- Is primary school compulsory for children or not?
- In what types of schools is primary education given in Britain?
- At what age do children usually finish infant & junior schools?
- After finishing primary school children go to secondary schools, don’t they?
- What types of secondary school do you know?
- How long can pupils stay in secondary schools?
- When do they take their 1st public exam?
- Where will children go after the fifth form if they decide to continue their education?
- Is schooling in the sixth form compulsory in Britain?
- What kind of exam do they take after the sixth form?
- Where will children go after the fifth form if they decide to leave school?
Now let’s make a scheme of the system of education in Great Britain to generalize your knowledge on the topic. Please, usethesecards.
(Учащиеся по очереди выходят к доске и строят схему, используя приготовленные заранее карточки).
В итоге учащиеся строят на доске следующую схему:
EDUCATION IN GREAT BRITAIN
NURSERY SCHOOL
(3-4 YEARS)
OPTIONAL
PRIMARY SCHOOL
COMPULSORY
INFANT SCHOOL
(4/5-7 YEARS)
JUNIOR SCHOOL
(8-11 YEARS)
11+ EXAM
UNIVERSITY
UNIVERSITY
(COLLEGE OF HIGH EDUCATION)
MODERN
SCHOOL
SIXTH FORM
(16-18 YEARS)
«A» LEVEL EXAM
GRAMMAR
SCHOOL
COMPREHENSIVE
SCHOOL
(11-16 YEARS) GCSE
PRIVATE
SCHOOL
SECONDARY EDUCATION
PUBLIC
(13-19 YEARS)
PREPARATORY
(11-13 YEARS)
Now, with the help of this scheme, let’s compare two systems of education: in Russia & in Great Britain.
Education in Great Britain
Education in Kazakhstan.
- Children go to school at the age of 5
- Primary school is divided into two parts: infant and junior
- Children finish primary school at the age of 11-12
- Pupils go to the first form at the age of 11-12
- Pupils finish secondary school at the age of 16
- Pupils take the GCSE Exam at the age of 16
- Children go to school at the age of 6-7
- Primary school is not divided into parts
- Children finish primary school at the age of 9-10
- Pupils go to the first form at the age of 6-7
- Pupils finish secondary school at the age of 14-15
- Pupils take Final examinations at the age of 15
Please, make up your conclusion:
There are some differences in the age of pupils but as a whole the systems are quite alike.
V. Интервью
VI.Повторениеграмматическогоматериала.
I want you to review English grammar.I am going to give you the cards with the tests to review Subjunctive Mood.
Учащиеся выполняют тест по грамматике. Тестпроверяетсянауроке. Ошибкификсируютсяиисправляютсяучащимися.
VII. Подведениеитогов
I see you know much about schools in Britain. You can compare the systems of education in our country and in Britain. You became to know more facts about “further education” and you can go to Britain and enter any university or college but before it you should finish special preliminary course.
Our lesson is coming to the end. All of you have worked very well.Thank you. Your marks are…
VII. Домашнеезадание
Now I ask you to give your opinion on a particular question. An international young people’s magazine is investigating the questions:
- Should students only be judged by their results in end-of-yearexams?
- Is co-education a disaster for girls or not?
Your home task is: write a short article for the magazine on this topic, based on your own experience.
(Учащимся дается дифференцированное задание на дом).
Ourlessonisover.It’s time to have a brake. Good buy. See you on Wednesday.