Будь вежливым.
Цели урока: актуализация навыков монологической речи; совершенствование навыков чтения; тренировка навыков диалогической речи и аудирования.
Оборудование: транскрипционные значки; презентация, аудиозапись.
Ход урока
I. Организационный момент
T. - Good morning, boys and girls! Today we shall start our lesson with a new
poem. Listen to me, please.
- Let us try to be polite
In everything you do.
Remember always to say "please"
And don’t forget “thank you”
T. – Look at the screen, please. You see some pictures. Remember the poem and try to say the name of the theme of today’s lesson.
P1 – I think today we’ll speak about …
(Ученики высказывают свои предположения о теме урока. )
T. - Today we’ll have a talk about good manners, table manners.
II. Фонетическая зарядка
T. - But at first let's practise the English sounds. I will show you the English
sounds and you will name the adjective (traits of people) with this
sound.
Учитель показывает транскрипционные значки, а дети называют прилагательные с данными звуками и записывают их на доске.
[n] - responsible [ri'sponsibal]; [р] -polite [pa'lait]; [r]-brave [breiv]; [f] - friendly ['frendli]; [ai] - kind [kaind]; [t] - creative [kri'eitiv]; [v]-clever ['klevs];
[e] - independent [indi'pendant].
III. Проверка домашнего задания. Актуализация навыков монологической речи
T. - Let's listen to your stories about your classmates or relatives. Who is ready to start? Do you like his story? Why?
(Учитель организует проверку домашнего задания. Учащиеся по очереди выходят к доске и представляют свои рассказы. Ученик, о котором прозвучал рассказ, выражает свое согласие или несогласие.
T. - Thank you for your stories.
IV. Речевая разминка
T. - I hope you know how to be polite and you have good manners. Now let’s look what do you know about manners. You see a table. Fill in the first column “Before”. If these statements are true write down the letter “T” and if these statements are false for you – the letter “F”
A/R Guide
(Учитель предлагает учащимся заполнить A/R Guide)
T. – Put aside your table. We’ll check it at the end of your lesson.
V. Совершенствование навыков чтения
- Now it's time to read the text. Is it important to be polite? What polite
words do you know? Today we shall read the story about an Englishman
and learn the new word to be polite. Open your books, page 97, exercise 57.
…, will you read the task? Read the text to yourself and do the task.
Ученики выполняют упр. 57, с: 91 из учебника в течение 3 минут. После выполнения задания перед текстом учитель предлагает детям найти и зачитать из текста предложения для доказательства идеи учителя.
- I want you to look through the text and read some sentences from the
text to prove my ideas.
Предложения учителя:
Mr Tailor didn't have lunch in the hotel.
Mr Tailor had an English friend.
The name of a German wasn't Mahlzeit.
Mr Tailor thought that the Germans had strange traditions.
«Mahlzeit» is the German word for «good appetite».
The German thought that «Tailor» is the English word for «Mahlzeit».
VI. Физкультминутка
T. – Let’s have a rest. Stand up, please. During the music you mix with your classmates. When I stop music you have to find a pair. And using Rally Robin answer my questions.
Mix – Pair – Share
Все ученики под музыку перемешиваются в классе. Учитель останавливает музыку и объявляет: «В пары». Ученики встают в пары с ближайшим к ним учениками. Учитель задает вопрос, дает время подумать. Ученики отвечают, используя Rally Robin. Учитель включает музыку и процесс повторяется.
T. – Mix. Pair. How many letters are there in the word “Thanks”? Share.
T. – Pair. How many words are there in the word combination “Thank you”. Act the dialogue at the beginning of the lesson between teacher and student. Share.
T. – Pair. Ask a cup of tea. Thank you. Sit down.
VII. Активизация речевых клише по теме «Еда» и навыков аудирования.
-Let's listen the table at the page 97. Now let's read this table. Who wants to read?
Ученики слушают, читают и переводят предложения из таблицы нас. 97. Учитель
побуждает детей произнести речевые клише хором и индивидуально.
VIII. Тренировка навыков диалогической речи
- It's time to work in groups. Look at the picture of exercise 58, page 97.
You will work in groups of four pupils and have a talk at the table.
Start your work and in 5 minutes we shall listen to your dialogues.
Учащиеся работают в группах по 4 человек и составляют диалог по теме «За столом». Учитель помогает детям распределить роли и раздает тему для диалога.
T. – Student number 4 (3) you are a mother, Student number 3 (4) you are a father, Student number 2 (1) you are a son or a daughter.
Примерный диалог:
Mother: Dinner is ready. Sit down, please.
Father: Good appetite!
Daughter: Would you like to have a cup of tea?
Son: Just a little, please.
Father: The porridge is very delicious.
Son: I like it very much.
Daughter: Will you pass me the salt?
Mother: OK. Would you like some more porridge?
Son: Yes, please.
Father: Oh, thank you.
- Your time is up. Whose group will start? Well done.
В конце урока учащиеся разыгрывают сценки «За столом» по группам.
IX. Итог урока
- You worked well during the lesson. Let’s remember our table at the beginning of our lesson.. Has your opinion changed? What new information have you known today? Now fill in the third column.
A/R Guide
(Учитель предлагает учащимся заполнить третий столбик A/R Guide)
* Энергайзер
Ученики отвечают на вопросы энергайзера.
Let's recite our poem.
Let us try to be polite
In everything you do.
Remember always to say "please"
And don’t forget “thank you”
-Write down your homework ex. 15 at page 99 to write and learn rules “Be polite”. Your marks for today … The bell has gone. Till tomorrow. Stand up, please. Good-bye, boys and girls!