Данный урок-путешествие с использованием ИКТ проводится в 5 классе по теме «Лондон–столица Объединенного Королевства». Презентация включает в себя наглядные материалы и звуковое сопровождение урока. Использование ИКТ позволяет активизировать речевую деятельность учащихся и развивать их интерес к достопримечательностям Лондона.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Конспект урока на тему:"Лондон"»
Открытый урок по английскому языку в 5 классе «ATRIPTOLONDON».
Данный урок-путешествие с использованием ИКТ проводится в 5 классе по теме «Лондон–столица Объединенного Королевства». Презентация включает в себя наглядные материалы и звуковое сопровождение урока. Использование ИКТ позволяет активизировать речевую деятельность учащихся и развивать их интерес к достопримечательностям Лондона.
Цели урока: закрепление знаний учащихся по теме «Лондон»
Обучающая:
расширение лингвистического кругозора учащихся, приобретение знаний о Великобритании.
активизировать лексику по теме «Лондон».
Развивающая:
развитие языковых способностей учащихся, умения самостоятельной работы, творческого мышления, готовности к коммуникации.
Воспитывающая:
прививать интерес к культуре, традициям, достопримечательностям англоязычных стран.
воспитывать умение работать в коллективе, группе, паре.
Оборудование: карточки
Тип урока: комбинированный с использованием элементов ИКТ и элементов технологии развития критического мышления.
Методы: стимулирование обучения, самостоятельная частично – поисковая работа учащихся, наглядно – визуальный метод
Good morning, my dear friends. I am very glad to see you.
Is everything OK? I hope, it is so. I`m very glad for you.
Let`s start our unusual lesson. OK?
You know it’s a great day for us today!
I invite you to visit a very beautiful city.
Watch the film and guess: what city is it? (Видеофильм)
Well students, what city is it? Is it Moscow? Is it New York? Is it London?
My dear friends, you are so clever. It`s London. P: It is London.
II Основнаячасть
1. Фонетическаязарядка. (Слайд №3.)
T.: Oh, look! We have a first task from Mr. Holmes.
Let’s start with English sounds. Look at the display. Read the sounds and the words with them after me.
(Учитель произносит звуки и слова, появляющиеся на экране, учащиеся повторяют за ним.)
[æ] – travel, capital, gallery
[eı] – play, place, stadium
[ju:] – museum, new, beautiful
[ı] – big, different, bridge
[α:] – park, car, partner
[i:] – see, meet, week
[eə] – square, where, hare
2. Навыкиписьма Sherlock would like to know some information about you. Please full in this form (слайд 4)
First name
Second name
How old are you?
Your hobbies
Form
T.: (slide 5) You need to find the name of this country. You have only 5 minutes to do it.
Ученики расшифровывают название страны.
T.: I see, you’re ready. What country is it?
Students: the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
Teacher: Yes, you’re right. It’s the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. This country is in Europe and it has 4 different countries in it: Scotland, England and Wales, Northern Ireland. (slide 6)
Do you know capitals of this beautiful countries? Let’s see! (slide 7). It is a rebus. I think you like it.
Учащиеся разгадывают ребусы. Называют крупные города Великобритании, столицы четырех ее частей.
T: Postcards with place of interest, read correctly, упражнение 17, 18 (слушают запись, произносят за диктором названия достопримечательностей и сопоставляют характеристики с их названиями)
Совершенствование навыков устной речи, аудирования и письма, говорения, диалогической речи
1. Парнаяработа.(Слайд11.)
T: Now make up the pairs. Imagine that one of you is a tourist and the other is a customer. “The customers” should ask “the tourists” questions to fill in the forms. “The tourists” answer these questions and “the customers” put the answers down. Look at the display to see the example of filling in.
Custom Form
Name__________________________________
Date of Birth____________________________
Nationality______________________________
Parents_________________________________
_______________________________________
Home Address___________________________
_______________________________________
Foreign Languages You Speak______________
_______________________________________
Hobbies________________________________
Customer______________________
(Учащиеся работают в парах. После выполнения работы они сдают заполненные карточки учителю.)
2. Физминутка.
T: I see that you are tired. Will you stand up? Let’s remember our poem and do exercises.
(Физминутка проводится учеником).
Hands up! Clap, clap.
Hands on the hips! Step, step!
Bend your left,
Bend your right,
Turn yourself around.
Hands up! Hands down!
Hands at sides and sit down!
3. Монологическая речь с опорой на текст, поисковое и изучающее чтение
T: And now let’s go. Tell about the places of interest you see. (Слайды 12-19.)
(Учащиеся представляют заранее подготовленные пересказы о достопримечательностях Лондона, сопровождают рассказ иллюстрациями, опора на тексты № 16 с. 56)
P1: On the bank of the River Thames you can see the Houses of Parliament. It is also called the Palace of Westminster. Now it is the seat of the British Parliament. The Houses of Parliament have two towers: the Clock Tower “Big Ben” and the Victoria Tower with the British flag on the top. Big Ben is really a big bell.
P2:Buckingham Palace is the place where British kings and queens live when they are in London. Important visitors often go to the Palace and meet Queen Elizabeth and the royal family. A lot of tourists come to Buckingham Palace every day to see the Changing of the Guards.
P3:Trafalgar Square is the center of modern London. The Nelson’s Column stands in the middle of it. There are also two large fountains here. Many Londoners and tourists like to have a rest here and enjoy the sight. The National Gallery is not far from here.
P4:The Tower of London is the oldest monument in London. It has a long and cruel history. It is a group of buildings: the White Tower, the oldest part of the Tower of London, and the Bloody Tower which has a history of blood. Now it is a museum of armour.
P5: Westminster Abbey is a symbol of England. It was built in 1065. The coronation of all British Kings and Queens takes place here. Some famous English people are also buried here.
P6:The Tower Bridge was built in 1894. It is one of the famous bridges across the Thames. It is next to the Tower of London. You can also see Big Ben and the Houses of Parliament from Westminster Bridge. It opens and ships go up and down the River Thames.
T. Do the next task ex/ 22
(расставляют предложения в правильном порядке, чтобы получились тексты о достопримечательностях)
4. Навыки письма и орфографии
Т. Look at the map of London and name the monuments (на карте Лондона подписывают достопримечательности, карточки с выполненным заданием сдают)
5. Диалогическая речь
Т. Let`s make some dialogues. Ex/ 23/Диалогическая речь с опорой на образец (слушают запись, составляют диалоги). Ex/ 27 (слушают запись, разыгрывают диалоги, как спросить дорогу)
6. Монологическая речь с опорой на образец.
Т. Invite your friend to visit London, do some advertisements, ex/32 составляют свои рекламные объявления и отвечают
7. Развитие навыков изучающего чтения.
Teacher: Look! There is a letter from Mr. Holmes. Oh, but it is spoiled (испорченный). (слайд 25) If you want to read it you need to fill in the gaps. Let’s read these words. (выполняют задание по предложению)
Ученики прослушивают слова, повторяют их за учителем, прочитывают индивидуально.
Teacher: Great! Now, fill in the gaps, please.
Учащиеся читают текст письма, вставляют пропущенные слова, название достопримечательностей Соединенного Королевства.
8. Развитиеграмматическихнавыков.
Teacher: Now, let’s try to read this letter. Well done! But we have another task. (слайд 26) You need to correct mistakes in these notes.
Учащиеся исправляют ошибки в записях, причем ошибки могут быть как грамматические, так и фактические.
9 . Развитие навыков аудирования и говорения с опорой на звукозапись и текст песни
T: Now I’d like to invite you to the bus tour about London. We’ll start it with a song “The Streets of London”. (Слайд 28, звукозапись.)
(Звучит фонограмма, учащиеся выбирают прилагательные, глаголы для составления синквейна о Лондоне, слайд с напоминанием правила составления синквейна.)
The Streets of London
Have you seen the old man in the closed-down market,
Kicking up the papers with his worn-out shoes?
In his eyes you see no pride and held loosely by his side
Yesterday’s paper telling yesterday’s news.
CHORUS:
So, how can you tell me you’re lonely,
And say for you that the sun doesn’t shine?
Let me take you by the hand and lead you
through the streets of London,
I’ll show you something to make you change your mind.
Правила составления синквейна
Первая строка – это тема синквейна, заключает в себе одно слово, которое обозначает объект или предмет, о котором пойдет речь (обычно этим словом является существительное или местоимение).
Вторая строка состоит из двух слов, которые дают описание признаков и свойств выбранного в синквейне предмета или объекта (как правило, используются прилагательные или причастия).
Третья строка образована тремя глаголами или деепричастиями, описывающими характерные действия объекта.
Четвертая строка – фраза из четырёх слов, выражающая личное отношение автора синквейна к описываемому предмету или объекту.
Пятая строка содержит слово-резюме, характеризующее суть предмета или объекта.
Схема синквейна:
1 строка – тема синквейна - существительное
2 строка – описание признаков и свойств объекта – два прилагательных
3 строка – характерные действия объекта – три глагола
4 строка – фраза, выражающая личное отношение автора к объекту
5 строка – слово = резюме, характеризующее суть объекта – существительное
Простота построения синквейна делает его одним из эффективных методов развития ребенка, который позволяет быстро получить результат.
4. I dream to visit London. (Я мечтаю посетить Лондон)
5. Queen (or Sovereign). (Королева или Монарх)
10. Рефлексия
Now let’s remember the texts about London sightseeing that we have read on the previous lesson. I’m going to ask you some questions and your task is to answer them. I’m sure you will answer all of them! (викторина)
What is the name of the famous clock in London? (Big Ben)
Where does Big Ben stand? (Near the Houses of Parliament)
How often can you hear Big Ben? (Every hour)
How much does the Big Ben weigh? (13, 720 kg)
Where do the Houses of Parliament stand? (Besides the river Thames)
What was built by King Edward in 1065? (Westminster Abbey)
Who founded Westminster Abbey? (St. Peter)
Does the Queen of England live in the Tower? (She doesn’t live in the Tower)
Where does the Queen stay when she is in London? (In Buckingham Palace)
Where does the coronation of all British Kings and Queens take place? (Westminster Abbey)
What is the oldest part of the Tower of London? (The White Tower)
What places of London do you like to visit?
III. Домашнее задание.
Написать сочинение на тему “Our Trip to London”.
IV. Итоги урока.
T: Our lesson is over. Did you like our trip to London? Would you like to visit London in real life? Thank you for your active work at the lesson. (Учитель подводит итог урока, оценивает работу учащихся).