Тип урока: урок формирования навыков и умений (урок первого типа)
Тема урока: Глаголы состояния во времени Present Perfect Progressive (Step 1 в Unit “The ABC of ecology” в учебнике УМК “Rainbow English” Афанасьева, Михеева, Баранова, 7 класс)
Цели урока:
Практическая:
- формирование языковой компетенции в области применения глаголов состояния во времени Present Perfect
Образовательная:
- актуализация знаний по теме Present Perfect и Present Perfect Progressive;
- формирование умений правильного употребления времен с глаголами состояния;
- формирование языковой компетенции в области говорения, аудирования, чтения;
- ознакомление с новыми лексическими единицами по теме экологии;
- формирование навыков проектной деятельности;
- совершенствование навыков диалогической речи.
Развивающая:
- развитие умений поиска информации (изучающего чтения);
- развитие умений работы в парах, слушать собеседника;
- развитие творческих способностей и способностей к планированию проектов.
Воспитательная:
- формирование интереса, уважительного и бережного отношения к природе, к природным богатствам России;
- формирование уважительного отношения к собеседнику.
Приветствует учащихся и настраивает на урок: Good afternoon students. Glad to see you. Let’s begin our lesson. I see you are ready for the lesson. Who is on duty today? Who is absent?
Задает вопросы учащимся: What is the weather like today? Do you like this kind of weather? What do you like to do in such weather?
Приветствуют учителя, отвечают на вопросы.
Отвечают на вопросы
1 мин
1 мин
2. Основной
- Актуализация знаний по теме
- Постановка цели
- Усвоение нового
знания
- Формирование умений применения нового знания на практике
- Первичная рефлексия полученных знаний.
- Подведение к теме раздела и проектной работе
Задает вопросы: Since when have you been going to our school? How long have you been learning English? Have you ever visited foreign countries? Have you already spoken to foreigner?
Просит учащихся ответить какое время было использовано в вопросах и ответах: Tell me please, what tenses have I used to make questions? What is the difference between them?
I see you know the differences between these tenses quite well. But there is one more a very important thing about Present Perfect and Present Perfect Progressive.
Демонстрирует слайд (Приложение 1), на котором приведен ряд глаголов и просит разделить глаголы на две группы: Look at the screen, please. I ask you to divide these verbs into two groups. What are your variants?
- Да, вы абсолютно правы. Некоторые глаголы выражают конкретные действия, а некоторые выражают состояние. Такие глаголы называются глаголами состояние или стативами.
Просит учащихся прочитать правило из учебника о том, что глаголы состояние не используются во времени Present Perfect Progressive. Please, read the rule on page 46 in your textbook. Is everything clear to you?
Предлагает учащимся выполнить в парах задание из учебника, на построение предложений с глаголами состояние (to know, to wanted, to be, to have) (Приложение 1). Please, open you textbooks on page 46 and do exercise 2, 3, 4. Your task is to make up sentences as in an example.
Слушает ответы. Well done. Good.
Просит учащихся поработать в парах над упражнением из учебника (составление диалогов). Now, please work in pairs and match the sentences in the two columns to make up dialogs. Continue the dialogs (4-6 phrases) and act them out.
Слушает ответы, комментирует
Задает вопросы.
Now let’s revise what we have learnt. Name the verbs that are not used in Present Perfect Progressive.
Просит учащихся прочитать текст из учебника (Приложение 2). We are going to read the text “Keep the Beauty of Russia”. You task is to answer the questions after reading.
Демонстрирует на экране вопросы к тексту.
Текст содержит незнакомые слова (название животных). Для снятие трудностей текст сопровождают фотографии животных с названиями)
Отвечают на вопросы (фронтальная работа)
Отвечают на вопросы, определяют различия во временах Present Perfect и Present и Progressive (действие закончилось к моменту речи или продолжается, маркеры времени, формы вспомогательных и смысловых глаголов) (фронтальная работа)
Выдвигают свои предположения, о том на какие группы можно разделить глаголы (фронтальная работа)
Читают правило в учебнике, усваивают информацию задают вопросы (индивидуальная)
Учащиеся по образцу строят предложения с глаголами состояния (индивидуальная работа, фронтальная)
Учащиеся сопоставляют фразы из разных колонок, дополняют и составляют диалоги, разыгрывают их (парная работа)
Отвечают на вопросы (фронтальная).
Последовательно читают текст вслух. Отвечают на вопросы (фронтальная работа)
1-2 мин.
1-2 мин
5 мин.
1-2 мин.
5 -7 мин.
10 мин.
1 мин.
10 мин.
3. Заключительный
- Рефлексия
- Домашнее задание
- Оценивание учащихся и завершение урока
Просит учащихся рассказать, что нового и интересного узнали на уроке, дать свою оценку уроку, оценить свою работу на уроке (на экране предложены опорные фразы для высказываний) (Приложение 3)
Our lesson comes to the end and I ask you to express your opinion about our lesson.
Thank you for your opinion. I hope you were honest.
Выдает и объясняет домашнее задание (Приложение 3). Your home task is exercises 7, 10 on page 49 in your textbook. In ex. 7 you should plan a national park. You can work in a group. The text about the first national park we have just read will help in your project.
Называет оценки за урок, комментирует результаты. Your work in the lesson was good (excellent, not too good, too bad). Our lesson is over, thank you for the work and good bye.
Учащиеся анализируют полученные знания и материал, проводят рефлексию, оценивают свою работу на уроке (фронтальная работа)
Смотрят в учебнике упражнение, задают уточняющие вопросы.
Узнают свои оценки, прощаются с учителем, заканчивают урок
2-3 мин.
1 мин.
1 мин.
Приложение 1.
Слайд презентации
Please, divide these verbs into two groups.
read, learn, have, be, play, speak, love, make, know, sleep, have
Упражнения из учебника
Ex. 2(A) p. 46
How long have they known them?
1) Rose Smith – John Parker – four 6 months
2) Simon – Alan Willer – all this life
3) Mrs Parson – Ronald Scott – since she visited Britain
4) The Gordons - Tony Dobson – for two years and a half.
5) Walter – Sam – four 3 days.
Ex. 2(B) p. 46
Say what they always wanted to do.
1) Roy - to become a journalist
2) Sarah – to have a house of her own
3) Ann – to learn Spanish
4) Tome and Jane – to travel around Canada
5) Vivien and Richard – to see a kangaroo.
Ex. 3 p. 46
Say how long they have been doing these jobs.
Mrs Wenders / teacher / since 2008.
Victor / worker / for 10 years.
Jim / doctor / since he finished school.
William and Bob / clowns / for three years and a half.
Patrick / astronaut / since 2011.
Diana / photographer / for 7 years.
Ex. 4 p. 46
Say how long they have had them (по картинкам и опорным словам).
The Coppers have had the house for 3 years.
Miss Simpson has had this hat for years.
Megan has had the camera since last summer.
Harry has had the bike since his last birthday.
Alan has had the computer since 2011.
Ex. 5 p. 46
Match the sentences in the two columns to make up dialogues. Continue the dialogues (4-6 phrases). Act them out.
How long have you known Mr Morgan? — I’m not sure, but I think, he has been my friend all my life.
Hello, Jane! You look wonderful today. I like the bag you’re carrying. How long have you had it? — Only five days. I bought it last Thursday.
You know, Bill, we have bought a new flat. — Congratulations. Is it comfortable? How many bedrooms?
So we are in New York at last. — Yes, I have always wanted to visit this city.
The Wilsons are very rich people — they own a real castle in the mountains. — Do they? How long have they had it?
Do you still love Martin, Brenda? — Yes, I do. I have always loved him.
How long have you been here, James? — Two days. I came to Paris the day before yesterday.
Приложение 2.
Текст для чтения.
Keep the Beauty of Russia
Russia is a large country with many wonderful places. It stretches from the shores of the Pacific Ocean in Asia to the Baltic Sea in Europe, and from the cold, snowy Arctic to the sunny Black Sea coast. Russia has nearly every kind of weather. Also it has many kinds of land rocky mountains, dry empty steppes, powerful rivers, wide plains and great forests and lands of endless winter. There are places of great beauty and places of historic interest The wild areas in the country are the home of many birds and animals. It is important not to destroy these places but to keep them as they are everyone to enjoy.
Russia, like many other countries, has a system of national parks. The first national park, Losinyi Ostrov (Elk Isle) appeared in 1983. It is situated to the northeast of Moscow and a part of it in fact lies on the territory of the city. Now the park has become a popular place to visit for grown-ups and children especially schoolchildren who come to the park in big groups. The park has two visitor's centres. The scientists who work in the park are interested in the flora and fauna this area. Here are some unusual species of grasses and wild flowers that you can't see so often any more, for example, different bluebells and lilies- of-the-valley. Most of the park's territory is un der forests, and the common trees here are pines and firs.
As for the animals, there are about 300 species of them, mostly birds. They are forest birds and water birds like ducks and geese and even gulls. Here a visitor can see mice, squirrels, foxes, hares, otters, wild boars, deer and elks which gave the name to the park. There are not so many elks living in the park now, only 20 or 30, but the scientists hope to see more of these beautiful and strong animals in the park in the future.
elk - лось
boar - кабан
otter – бобр
Questions: 1) What territory does Russia take?
2) What type of land can you see on its territory?
3) Where are the lands of "endless winter"?
4) Why do people want to keep some places as they are?
5) How old is the first Russian national park?
6) Is the park a scientific centre as well as a place of great beauty?
7) Who visits this park?
8) What species of plants, birds and animals are common on the territory of the park?
9) What animal gave the name to the park? What is this animal like?
Приложение 3.
Опоры для высказываний при рефлексии:
Our lesson was … (interesting, boring, difficult, easy, useful, too long, …).
I have learned … (some new verbs, new things about climate and nature in Russia, about first national park in Russia nothing new, …).
Now I can … (use different tenses correctly, tell about climate and nature in Russia, tell about first national park in Russia, …).
My work in the lesson was (productive/unproductive, useful/useless, effective/ineffective, …).
Домашнее задание.
Ex. 7 p. 50
Work in groups and plan a national park. Decide:
- where you would like to have it;
- what visitors of the park will be able to go there;
- what species of plants, birds and animals they will see in the park;