kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Environment and Nature in Close-up.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Данный урок имеет целью: развитие иноязычной коммуникативной компетенции обучающихся в рамках изучаемой темы , а также экологическое воспитание, Материал урока может быть использован в рамках предметной недели?так-как на уроке проводится викторина и предусмотрено использование стихов и песен об окружающей природе.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Environment and Nature in Close-up. »

Рахматуллина Л.В.


Экологическое воспитание обучающихся

на уроках английского языка (из опыта работы)


Важный вклад в экологическое воспитание детей может внести и предмет «иностранный язык». Возможность подробного обсуждения вопросов экологии имеется в 7,8 классах при работе по УМК Биболетовой М.З., Трубанёвой Н.Н.”Enjoy English '' и УМК Кауфман К.И., Кауфман М.Ю.”Happy English. ru”

Беседы о погоде и времени года проводятся на уроках очень часто. Предлагая детям набор слов по экологической тематике: to water flowers, trees, to grow plants, to take care of, to keep our nature, rivers систематически, можно уже в младших классах получить высказывания типа: I like to plant trees. It’s nice to take care of trees. Trees are very beautiful.

Чтобы показать детям красоту родной природы, учить их видеть и ценить красоту окружающей природы, целесообразно обращаться к произведениям живописи: И.Левитана, И.Шишкина и др. и проводить беседу о пейзажах и том, что хотел выразить художник своими произведениями. Разговор в таком русле плавно подводит обучающихся к ответу на вопросы:

1. Can we allow dying such beauty?

2. Is everything all right around us nowadays ?

Проблемные вопросы помогают подключить обучающихся к беседе.

Как известно, обучение школьников иностранному языку нацелено на формирование и развитие личности, способной и желающей участвовать в общении на изучаемом языке. Метод проектов способствует возникновению желания принять участие в общении: обучающиеся получают домашние задания поискового характера, которые предполагают работу с дополнительной литературой. Так в работе над проектом “Nature in Close-up” экологические проблемы представляются биологами, зоологами и медиками с привлечением региональных материалов. Каждая группа вырабатывает экологические проекты в ходе международного конгресса Greenpeace, учится взаимодействовать, у них развиваются творческие способности, углубляются знания.

Использовать возможности межличностной коммуникации и развития умений сотрудничать помогает такая форма коллективной деятельности учащихся как викторина и интеллектуальные игры. При проведении викторины “Brain Ring” были специально подобраны вопросы по изучению и углублению знаний учащихся по теме “Plants and Animals”.

Подкрепление знаний обучающихся видеоматериалами “London Zoo”,“Loch Ness Monster” помогают повышать учебную. мотивацию.

Тема экологии тесно связана с домашними животными. Обучающимся предлагается сделать видеосюжеты к передаче “In the World of Animals” Самостоятельно – подготовленные индивидуальные проекты о черепахе, кошке, кроликах способствует развитию творческих способностей обучающихся, учат школьников воспринимать себя как часть мира, природы, учат их доброте и отзывчивости.

В заключении хотелось бы подчеркнуть, что данная форма организации учебной деятельности в группах имеет положительные результаты: развивает способность к общению, укрепляет межличностные отношения. Обеспечиваются условия для развития всех речевых умений, учащиеся пользуются иностранным языком как средством общения. Все это несомненно способствует росту мотивации, помогает достижению целей, намеченных современной парадигмой образования.


























Environment and Nature

in Close - up

(Из опыта работы учителя английского языка

Рахматуллиной Ларисы Владимировны )


















2014 г.


Environment and Nature in Close - up.



УМК: Биболетова М.З., Трубанёва Н.Н.”Enjoy English” 8 класс.


Основные задачи: 1. Провести обобщение темы “Is the World the

Best Place for You?”

2. Развивать коммуникативные способности

учащихся по теме.

3. Провести обобщение темы «Сослагательное

наклонение».

4. Учить учащихся взаимодействию в группе.

5.Прививать навыки экологической грамот-

ности, бережного отношения к природе.

6.Провести смотр знаний обучающихся.


Оборудование: материалы для проведения игры “Brain - Ring”,

тематические картинки, видеоматериалы о парках

Англии, животные Австралии, фонограмма песни

“Solo”, Красная, Зеленая, Черная книги, плакаты

с экологическими проектами, бейджики предста-

вителей разных стран.


Конспект урока:


  1. Организационный момент.

Dear boys and girls! I’ m very happy to see you again at our English Lesson. Today we are going to discuss the problems of environment and nature in close-up.


2.Речевая зарядка. (Беседа по иллюстрациям И.Левитана)

I want to invite you to the picture gallery.

T: 1) Who do you think is this picture painted?

2) What is the janre of the picture (seascrape, landscape or a portrait)?

4. What colours is the picture painted in?

( in dark, light colours).

5. What can you see in the foreground, background of the picture?

6. What did Isaak Levitan show on his canvas ?

(The beauty and power of nature .

T: Tell me please is everything all right nowadays ? Can we kill such a

beauty?

P: I doubt it. Nowadays there are many environmental problems. And I invite you to our Greenpeace International Congress.




Chairman: Good afternoon, ladies and gentlemen!

Today we are having a round – table discussion with

Greenpeace supporters from different countries of the world

We’ll discuss the problem of environmental pollution,

protection and all the facts people’s survival depends on.

Let’s begin with botanists.


Botanists: (представители разных стран обмениваются мнениями о сложившейся экологической ситуации).

P1: Good afternoon. Let me introduce myself. I’m from Russia.

It’s a lovely place. You can see various trees here: limes,

birches, pines, maples, larches and jasmine bushes. They are

white with blossoms in summer. I admire them.

P 2: We all do. But polluted air, water and land, acid rains and

Pesticides are harmful to plants. We can see a lot of trash

everywhere.

P 3: I fully agree with you. The forests are in danger today.

Everyday big forests are cut down for paper, furniture and

other things.

P 4: We know it is not right to pick up wild flowers. We are

English and have a particular hobby – growing roses. And

we suggest the following ecological project:

P 5: 1) To plant more trees and flowers.

2) Not to pick up wild flowers.

3) To clear trash from forests, meadows.

4) Not to litter the ground with paper, cans, bottles and

paper.

5) To recycle used products.

Chairman: Thank you very much.


Zoologists: (представители разных стран обмениваются мнениями о сложившейся экологической ситуации).

P 1: We are a society of zoologists and I underline the fact that there is no ocean, sea, lake or river which is not used as a dump.

P 2: Let me add. I’m from Kemerovo Region Russia I and want to say our local river Tom also suffers from the effects of different plants. The poisonous wastes kill fish and water creatures.

P 3: Wildlife problems occur everywhere. For example, I’m from Australia. Nowadays I know the fact that such popular animals as red kangaroos have disappeared from this continent.

P4: Not only people can speak. There is a kind of book which screams. The colour of it is red and it is the colour of blood and life. It’s a reference book on disappearing creatures. It calls us for help.

P 5: We would like to offer some important tips to save our

wildlife:

  1. To feed birds in winter and help them to survive when it is cold.

  2. To clear up rivers, lakes and natural habitat from rubbish.

  3. To stop hunting wild animals for their oil, fur and meat.

  4. To be kind and tidy to nature.

  5. To hang up posters like these everywhere.


Chairman: I see your point. Thank you very much.

And now let’s listen to the doctors.


Doctors: (представители разных стран обмениваются мнениями о сложившейся экологической ситуации).

P1: We think people’s habitat – their homes, towns, villages and cities must be kept ecologically clean.


P2: I’m all for it. In places where people drink poisoned water, eat bad food and breathe toxic air they suffer from serious diseases and die early; their children are born weak.


P3: By the way, some medicines come from trees, plants and

flowers which grow in the forest. If we destroy them, we will never find the cure for cancer and AIDS.


P4: In my opinion, the modern way of life when people have little exercise, use cars instead of walking, watch television for many hours and work with computers turn them into legless creatures.


P 5: Of course we have to do something about this. We offer the following project:

1. We must control the progress to give it humanistic direction.

2. If only people took care of the environment and each other they would never need any medical care.

3. Keep healthy way of life. Go in for sports.

4. Don’t eat fruit and vegetables with nitrates.

5. Keep our environment clean.

6. Test and filter water you drink.


Chairman: Thank you very much, ladies and gentlemen. We have spoken out and have our Greenpeace international congress has come to an end. Let’s make the World a better place. Think globally, act locally. We’ll raise this problem in press before public bodies and government.


Плакаты с экологическими проектами вывешиваются на доске.


Teacher. A now, I invite you to Brain Ring Competition. Choose the captains of the teams. Let’s greet them. The aim of the competition is to win in 6 games. The first team to get 6 scores will be the winner. We’ll give you a minute to rack your brains. Ring the bell when the answer will be ready.

Let’s start our Brain Ring competition.


The first game “Plants. Flowers. Trees.”

T: Do you like trees and flowers ?

What are your favourite trees and flowers ?

Let’s devote our first game to plants, flowers and trees.


  1. What flower is the symbol of England ?

  2. What plant is the symbol of Scotland ?

  3. What flower is the symbol of Wales ?

  4. What plant is the symbol of Northern Ireland?

  5. What tree is very popular in Canada ?

  6. Where is the origin of tulips ?


The second game. “ Birds”.

1. It lives in Australia. It can laugh like a man. What bird is it?

2. It is very big. It has long legs and lays big green eggs. It can not fly.

You can see it on the coat of arms of Australia.

3. What birds can you see in St James’s Park in London ?

4. What birds can you see in the Tower of London?


Показ видеофрагмента о Тауере.


The third game “Insects”.

  1. How long can butterfly live?

  2. How long can bee live ?


The fourth game “Mammals”.

1.A well – known Australian animal that eats bamboo leaves ?

2. It lives in Australia. It has long legs and can run very fast. It has a baby in its pouch. It is only 2 cm. long.

3. What is Loch Ness lake famous for ?


Показ видеофрагмента о Несси.


The fifth game. “Parks and Forests”.

1.The most famous forest in England, where Robin Hood lived.

2. A special day in the USA for planting trees where there are no forests.

3. What is the most famous zoo in Australia ?

4. Which park is the London Zoo situated in ?


Показ видеофрагмента о Ридженс парке.


The sixth game. “Health”.

  1. Who invented penicillin ?

  2. What famous drink was medicine first ?


T: Thank you very much. What is the score.

You are winners. Командам раздаются призы в форме улыбающегося солнца.


May there always be sunshine.

May there always be blue sky.

May there always be friendship.

May there always be us.


Динамическая пауза.

And now close your eyes and relax.

Imagine you are somewhere in the forest.

It is summer. All is in blossom. The sky is blue and the sun is shining. You are relaxing. You hear beautiful voices of birds and feel wonderful smells. You see bright butterflies and hardworking bees. All is fine. You are so in tune with nature and environment. You are having rest and full of energy.


Teacher. We are a part of animal kingdom and of the world around us.

We have animals at home and call them our pets, as you know.

And now it’s high time to see the program . “In the World of Animals”.

I invite the producers of the film.


Producers: We have made a film about our pets. Let us start.


Просмотр видеофильмов о домашних животных, подготовленных обучающимися.


Teacher: Now I apply to our experts. What can you say about the film?

Expert 1: Oh, it’s great.

Expert 2: I enjoyed it very much.

Expert 3: It was interesting.


T: Yes, we divide people into those who love animals and those who don’t. We see that keeping a pet makes people humane and those who take care of animals are more friendly. We want everyone to do his best in caring for all human beings.


Урок заканчивается чтением стихотворения “Your and Mine”.

Pupil: The sun, the trees, the grass, the sky.

The silver moon that’s sailing by,

The rain and dew and snowflakes white,

The flowers sweet and stars of night !

The song of birds, wind whispering -

Such lovely things to bear and see

Belong to you, belong to me.




















Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Уроки

Целевая аудитория: 8 класс

Скачать
Environment and Nature in Close-up.

Автор: Рахматуллина Лариса Владимировна

Дата: 02.01.2015

Номер свидетельства: 149523


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства