Учебное пособие по английскому языку Intensive Technologies In Agriculture для студентов, обучающихся по специальностям СПО технического профиля
Учебное пособие по английскому языку Intensive Technologies In Agriculture для студентов, обучающихся по специальностям СПО технического профиля
Данное учебно-методическое пособие представляет собой материал обучающего и проверочного характера по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык (английский) и предназначено для студентов, обучающихся по программам СПО специальностей технического профиля.
Основная цель пособия – развитие навыков устной речи и чтения технической литературы данного профиля на английском языке. Тексты пособия объединены тематически и дают представление об особенностях работы специалистов среднего звена в сфере сельского хозяйства. Пособие предназначено для студентов технических специальностей ГБПОУ РО «ОАТТ».
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Учебное пособие по английскому языку Intensive Technologies In Agriculture для студентов, обучающихся по специальностям СПО технического профиля»
Министерство общего и профессионального образования
по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык (английский)
«IntensiveTechnologiesInAgriculture»
для студентов, обучающихся по специальностям СПО
технического профиля
Октябрьский район п.Качкан
2017год
Учебно-методическое пособие согласовано на заседании методической комиссии «Общеобразовательные дисциплины», протокол № _____ от _________2017г.,_________ и рекомендовано с целью практического применения на аудиторных занятиях и для самостоятельной работы студентов.
Разработчик: преподаватель английского языка ГБПОУ РО «ОАТТ» Макарова Н.И.
Данное учебно-методическое пособие представляет собой материал обучающего и проверочного характера по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык (английский) и предназначено для студентов, обучающихся по программам СПО специальностей технического профиля.
Основная цель пособия – развитие навыков устной речи и чтения технической литературы данного профиля на английском языке. Тексты пособия объединены тематически и дают представление об особенностях работы специалистов среднего звена в сфере сельского хозяйства. Пособие предназначено для студентов технических специальностей ГБПОУ РО «ОАТТ».
Содержание
Предисловие …………………..…………………….4
Методические рекомендации преподавателям…….4
Занятие 1.We Learn Foreign Languages……………..5
Занятие 2.The Working Day Of An Engineer ……….9
Занятие 3. Intensive Technologies In Agriculture……12
Список литературы…………………………………..16
Предисловие
Настоящее учебное пособие предназначено для студентов, обучающихся по специальностям СПО технического профиля. Целью пособия является формирование элементарных навыков устной речи по специальности студентов и чтения литературы по данной специальности на английском языке для извлечения необходимой информации.
В пособие входит три занятия, представляющие собой последовательную работу с предлагаемым текстом. Упражнения и задания построены на знакомом грамматическом материале для активного овладения лексическим минимумом профессиональной направленности. Послетекстовые упражнения служат для закрепления изученного материала и являются контрольно-обучающими. В каждом задании представлен лексический минимум, необходимый для изучения.
Четкая последовательность выполнения заданий позволит студентам овладеть терминологией изучаемой тематики, приобрести навыки ведения беседы, научиться составлению аннотаций и краткому изложению содержания статей.
Методические рекомендации преподавателям
Работу рекомендуется начинать с повторения рекомендуемого грамматического материала и чтения текста, выделения новых лексических единиц. Прочитав текст, студент должен сказать, о чем идет речь. Понимание содержания текста и степень усвоения грамматического материала проверяется при помощи заданий, размещенных в конце каждого занятия
Весь материал носит информативный характер, что повышает мотивацию изучения английского языка профессиональной направленности.
После работы над техническим текстом и выполнения всех послетекстовых упражнений для обеспечения работы над диалогом преподаватель может провести контроль лексического минимума по теме. Итогом каждого занятия является умение студентов вести беседу на элементарном уровне и умение составить краткий рассказ по данной теме
Занятие 1. WE LEARN FOREIGN LANGUAGES
My name's Petrov. I live in the central of Moscow. I work at the Ministry of Foreign Trade. I’m an engineer and I’m also a student. Many engineers in our Ministry learn foreign languages. I learn English. We have our English in the morning. We’re at a lesson now. Jane is standing at the blackboard. She’s writing an English sentence. We aren’t writing. We’re looking at the blackboard. We don’t often write in class. Sometimes we have dictations! During the lesson we read our text-book and do a lot of exercises. We don’t often speak Russian in class. We speak English to our teacher. We usually speak Russian after classes.
УПРАЖНЕНИЯ НА ПЕРВИЧНОЕ ЗАКРЕПЛЕНИЕ
ГРАММАТИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА
I. Поставьте следующие предложении в отрицательную и вопросительную формы.
1. I often meet this engineer here. 2. You go to the factory every day. 3. I read newspapers every morning. 4. His sisters always give me books to read. 5. They often go there. 6. I usually read the newspaper at home. 7. They often come here. 8. We write questions at home.
II. Прочитайте следующие предложение, заменяя наречие often наречиями, данными в скобках.
a) 1. We often meet these boys here. 2. They often send me English books. 3. I often write to my sister. 4. Do you often go there? 5. Do you often read English newspapers? 6. Do they often come here? (sometimes, always, usually).
b) 1. We don’t often copy out these texts. 2. They don’t often meet their friends here. 3. I don’t often read English newspapers, (always, usually).
III. Ответьте на вопросы.
1. What do you read every morning?
2. Where do you usually read books and newspapers?
3. Where do you go every day?
4. Do you often meet your friends?
5. Do they sometimes take your books?
6. Do you read English books or newspapers?
7. What do you often copy out?
8. Do you read the newspaper every day?
9. Are you reading the newspaper now?
10. What are you doing now?
11. What do you do every evening?
12. Where do you go every morning?
13. Do you copy out English texts at home?
14. Is your friend copying out the new text?
15. What’s he doing?
IV. Поставьте вопросы к выделенным словам.
1. This is a room. 2. The walls in this room are yellow. (1) 3. Ann is in her room now. (1) 4. She is reading a newspaper. (3) 5. We read good books. (2)6. I sometimes give Peter my exercise-books. (2) 7. My sons read these books every day. (2) 8. I am going to the blackboard. (1)
V. Переведите следующие предложения, обращая внимание на форму времени и наклонение глагола-сказуемого.
1. Откройте ваши тетради, пожалуйста. 2. Что вы читаете сейчас? 3. Что его студенты обычно читают? Какие газеты они читают? 4. Куда вы идете? 5. Куда вы ходите каждый день? 6. Сядьте за стол, пожалуйста, возьмите тетради и спишите текст номер пять.— Что вы сейчас делаете? — Мы списываем текст номер пять. 7. Читают ли ваши друзья английские книги? — Да, очень часто. 8. Не закрывайте книгу, пожалуйста. 9. Они не присылают мне книг и газет. 10. Какой это фильм? — Это хороший фильм. 11. Я часто встречаю здесь этого рабочего. 12. Часто ли вы встречаете этих инженеров? — Нет, эти инженеры очень редко приходят сюда.
ЛЕКСИКО-ГРАММАТИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ
I. Ответьте на вопросы, используя активную лексику урока.
1. What’s your name?
2. Do you live in Moscow or in Leningrad?
3. Do you live in the center of Moscow?
4. Are you a teacher?
5. What do you do?
6. Where do you work?
7. Where do you go in the evening?
8. When do you have your English?
9. What language do you learn?
10. What do you do during the lessons?
11. What are you doing now?
12. Where do you do your exercises?
13. Do you usually do many exercises in class?
14. Do you do many exercises at home or not?
15. Do you often have dictations?
16. Do you often speak English to your teacher?
17. What language do you usually speak in class?
18. Where do you go after classes?
19. What kind of books do you usually read?
20. Are you reading now?
21. Do you sometimes speak English before and after classes?
22. Are you speaking English or Russian now?
II. Поставьте вопросы к выделенным словам.
I work at an office. (1)2. We usually have our English in the evening. (1) 3. They often speak English in class. (1)4. We write a lot of sentences on the blackboard. (2) 5. After my English I go to the office. (2) 6. You read English books at home. (2) 7. We read, write and speak English during our lesson. (2) 8. We are having a dictation. (2) 9. I am taking my English book off- the table. (2)
III. Составьте как можно больше утвердительных и отрицательных предложений, пользуясь таблицей (добавьте необходимые дополнения).
Образцы:
1. My sisters often send me letters.
2. I don’t often do exercises in class.
3. The students are having their English now.
4. He isn’t standing now.
IV. Заполните пропуски предлогами, где это необходимо.
1. We live ... Moscow. 2. They work ... the Ministry ... Foreign Trade. 3. I usually go ... the office ... the morning. 4. Do you speak English or Russian ... your teacher? 5. “Where’s your pencil? Is it ... the table?” "No, it’s ... the floor ... the table.” 6. Take your pen.... ... your bag and write this sentence. 7. We often write ... the blackboard ... class. We usually write ... our exercise books ... home. 8. “What do you usually do ... your English lessons?” “We read, write and speak English ... our lessons.” 9. Are you going ... the office or ... your lesson? 10. Don’t go ... that room. 11. Look ... the blackboard, please. 12.... What language do you speak ... classes?
V. Заполните пропуски артиклями, где это необходимо.
My sister is ... student. Her friends are ... students, too. They live in Moscow. They learn ... English. They usually have classes in ... morning. Their classroom is large. ... walls in ... classroom are yellow. Every morning ... students go into ... classroom and sit down at ... tables. They usually do ... lot of exercises and have ... dictations in class. They also often write on ... blackboard. They do ... exercises at ... home, too.
УПРАЖНЕНИЯ НА РАЗВИТИЕ НАВЫКОВ УСТНОЙ РЕЧИ
I. Составьте ситуации, используя данные слова и словосочетания.
1. In the Morning to live, in the center, to go, the office, to meet friends.
2. Before Classes to have one’s English, in the evening, to go into the classroom, to speak to smb., to speak Russian. 3. In Class to have one’s English, in the morning, to do exercises, a lot of, to have a dictation, sometimes. 4. At Home usually, to speak Russian, to do exercises, to copy out the new words, to learn the new words, often.
II. Расскажите о своих занятиях, используя как можно больше слов c выражений урока. Начните с описания вашей аудитории.
III. в) Спросите вашего товарища по-английски:
1. где он живет, чем занимается, где работает;
2. какой иностранный язык он изучает, когда у него бывают уроки (утром или вечером), часто ли он пишет на уроке, много ли делает упражнений, часто ли разговаривает на уроке по-английски;
3. много ли английских книг он читает; часто ли говорит по-английски после уроков, по-русски или по-английски разговаривает дома.
б) Суммируйте полученные сведении в кратком сообщении.
IV. Спросите вашего товарища, как перевести на английский язык следующее слова и словосочетания, попросите назвать по буквам некоторые из названных слов, поблагодарите за каждый правильный ответ.
Образец:
“What’s the English for ’диктант’?
“A dictation.”
“Please spell the word.
“Thank you.”
жить, работать, утром, вечером, на уроке, до урока, после урока, изучать, иностранный язык, делать упражнения, писать диктант, заниматься, первый, грамматика, стоять, редко, центр, когда.
Занятие 2. THE WORKING DAY OF AN ENGINEER
Comrade Petrov works at an office. He lives near the office .He usually walks there. He only works five days a week. He works on Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday and Friday! He doesn’t work at the week end. His working day lasts eight hours. He receives very many letters and telegrams in the morning and always answers them. He sometimes translates articles from foreign newspapers and journals. He often receives engineers from factories in the afternoon. They discuss a lot of questions with him. He usually finishes work at six o’clock in the evening.
Comrade Petrov learns English. He works hard at his English. He sometimes stays in the office after work for his English, lessons. After classes he returns home.
УПРАЖНЕНИЯ НА ПЕРВИЧНОЕ ЗАКРЕПЛЕНИЕ
ГРАММАТИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА
I. Раскройте скобки, употребляйте личные местоимения в объектном падеже.
1. These are very good exercises. Do (they) at home, please. 2. This engineer works with (I). I know (he) well. 3. Write these words out in your exercise -book, please, and learn (they). 4. Read this letter and translate (it) in to English, please. 5. I know this girl. She works with (we).
II. Заполните пропуски необходимыми пo смыслу личными, местоимениями в объектном падеже.
1. Take this book and read ... at home, please. 2. Is he going to speak to ... about is new work? 3. These are very good exercise -books. Where do you get …? 4. My sister knows English well. I often do my homework with … 5. Read these words and learn ... well. 6. I don’t know . . . . What’s his name?
III. Поставьте следующие предложения в вопросительную и отрицательную формы.
1. Не translates very many letters in to English. 2. The teacher gives us a lot of homework. 3. Your friends read a lot. 4. She gets a lot of telegrams every day. 5. They work too much.
IV. Переведите на английский язык следующие предложения, обращая внимание на перевод слов много, мало.
1. Моя сестра много работает. 2. Они читают много английских книг. 3. Ваш сын много работает? — Нет, он работает очень мало сейчас . 4. Он получает много писем каждый день. 5. Мы очень много читаем и очень мало пишем в классе . 6. Ваш сын много читает? — Да, много. Обычно он читает по вечерам. 7. Многие студенты знают два иностранных языка . 8. Не читайте слишком много вечером. 9. Мы посылаем письма многим иностранным фирмам.
ЛЕКСИКО ГРАММАТИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ
1.Прочитайте вслух текст урока, предварительно отработав чтение
следующих сочетаний слов.
Walks there
Thursday and Friday
Works there
Letters and telegrams
Answers them
II. Прочитайте вслух следующие слова:
a) past, task , flask , mast, holiday , kidney , hockey , store , dear , clear , fear
b) stay , play , gay , day , leap , feel, deer , steer
III. От основы, какой части речи образованы следующие слова? Переведите их на русский язык.
IV. Ответьте на вопросы, используя активную лексику урока.
1. Does your friend work at an office or in a factory?
2. Does your friend live far from the office (the factory) ?
3. Does he walk to the office (factory)?
4. (On) Which days does he work?
5. How long does his working day last?
6. How many hours does he work a day?
7. Who usually answers telegrams at the office?
8. Who does he often receive?
9. What do they discuss?
10. What time does he usually finish work?
11. Where does he sometimes stay after work?
12. When does he return home?
13. What does he do on Sunday?
14. Does he usually stay in Moscow over the week –end?
V. Поставьте вопросы к выделенным словам.
1. Не discusses a lot of questions at the office. (2) 2. Our English lessons usually last two hours. (2) 3. These students usually get home at five in the afternoon. (2) 4. His sisters work at a new factory. (3) 5. I am going to stay at the factory after work today. (3) 6. You live a long way from the office. (1) 7. They are discussing this question now. (3)
VI. Употребите глаголы, данные в скобках, в соответствующем времени, лице и числе.
1.Не usually (to walk) home after work. 2. Where (to work) Comrade Petrov? 3. You often (to speak) in class? 4. Who (to answer) questions now? 5. Your sister often (to stay) at the office after work for her English? 6. I often (not to get) telegrams from my friends. I often (to get) letters from them.
УПРАЖНЕНИЯ НА РАЗВИТИЕ НАВЫКОВ УСТНОЙ РЕЧИ
I. Составьте ситуации, используя данные слова и словосочетания.
1. My Friend Works Hard at the Office
to receive , to discuss , to answer , a lot of articles , to finish work
2. Like Walking
a long way from , to walk (to) , to go for a walk , in the evening
II. Опишите свой рабочий день (рабочий день своего товарища, жены, сестры).
III. Спросите своего товарища о его рабочем дне, используя активную лексику урока и следующие вопросительные слова:
when, where , what, who , which of, how , how well, how often , how long.
Занятие 3. INTENSIVE TECHNOLOGIES IN AGRICULTURE
Повторите в грамматическом справочнике: степени сравнения прилагательных, отглагольное существительное, герундий.
Проанализируйте следующие примеры и переведите их, обращая внимание на степени сравнения прилагательных (устно).
This is thе largest farm in our region. 2. Our farm has higher crop yields now than last year. 3. Intensification of agricultural production is the most important problem now. 4. Animal husbandry is more important on this farm than crop production;
Переведите предложения, обращая внимание на слова с окончанием
-ing (устно).
Supplying industry with raw materials is one of the tasks of agriculture.
Crop yields are increased by applying intensive technologies. 3. The breeding of farm animals is one of the branches of agriculture.
Прочитайте тексты и передайте основное содержание прочитанного.
AGRICULTURE
Agriculture, also called farming or husbandry, is the cultivation of animals, plants, fungi, and other life forms for food, fiber, biofuel, medicinal and other products used to sustain and enhance human life. Agriculture was the key development in the rise of sedentary human civilization, whereby farming of domesticated species created food surpluses that nurtured the development of civilization. The study of agriculture is known as agricultural science. The history of agriculture dates back thousands of years, and its development has been driven and defined by greatly different climates, cultures, and technologies. However, all farming generally relies on techniques to expand and maintain the lands that are suitable for raising domesticated species. For plants, this usually requires some form of irrigation, although there are methods of dry land farming. Livestock are raised in a combination of grassland-based and landless systems, in an industry that covers almost one-third of the world's ice- and water-free area. In the developed world, industrial agriculture based on large-scale monoculture has become the dominant system of modern farming, although there is growing support for sustainable agriculture, including perm culture and organic agriculture.
Intensive technologies in agriculture
There are two ways of increasing the yield of farm crops. They are the cultivation of new lands and the increase in yields per hectare. In the recent past the first way was more popular. At present more agricultural products are obtained by intensification of agricultural production.
Intensification is based on mechanization, electrification and chemization which are the main sources of progress in agriculture. Most of agricultural processes in crop production and animal husbandry are mechanized now. They are the preparation of the soil, planting and harvesting crops, feeding farm animals and cleaning livestock buildings. Chemization of agriculture is increased by higher production and use of mineral fertilizers and other chemicals. They increase crop yields and quality.
Some other important intensive technologies are the development of better high-yielding varieties of crops, the application of most effective cultural practices, the breeding of better farm animals, the control of weeds, insects and diseases.
All intensification factors must be used in such a way as not to damage the land which is the basis of agriculture.
Запомните:
the most – самый, наиболее (перед прилагательным)
the most; the most of – большинство (перед существительным)
plant – растение
to plant – сажать, сеять
Определите по суффиксам, к какой части речи относятся следующие слова.
Назовите номера предложений, в которых прилагательное употреблено в сравнительной степени. Переведите предложения.
1. This is the most effective cultural practiced Application of fertilizers is one of the best methods of increasing crop yields. 3. Man obtains more food by growing better crop varieties. 4. Intensification is a most popular way of increasing food products now. 5. Higher-quality crops are obtained by our farm now than in the past.
7. В следующих предложениях выделите герундий и отглагольное существительное. Переведите предложения.
1. Different farm crops are used in feeding farm animals. 2. Applying fertilizers increases crop yields. 3. More food is obtained by growing new crop varieties. 4. The breeding of better farm animals also increases food for people. 5. Cleaning livestock buildings is done with special machines.
Переведите предложения, обращая внимание на выделенные слова.
1. Most of the farms in our region are animal breeding farms. 2. High- yielding crops are most popular among farmers. 3. There are many highly important food plants. 4. Our farm plants some of the crops in autumn.
Ответьте на вопросы по-английски.
1. How can crop yields be increased? 2. What is intensification based on? 3. Is harvesting of most crops mechanized? 4. What is the basis of agriculture?
10. Прочитайте текст В и ответьте по-русски на вопросы.
Какие факторы способствуют высокому развитию сельского хозяйства в Дании? 2. Какая с.-х. продукция является основной для экспорта? 3. Догадайтесь о значении выделенных слов.
Текст В. AGRICULTURE IN DENMARK
Agriculture is the most important branch of economy in this country. It is highly developed. Big farms are predominant in Denmark.
The country has very favorable (благоприятный) climate, soils and topography for farming. These factors stimulate crop growing and animal breeding.
Most farm operations are highly mechanized, from preparation of the soil to harvesting crops and feeding animals. The use of fertilizers and other chemicals increase crop yields and animal products.
England is the main importer of Denmark farm products. Animal products make up about 80% of the total agricultural export of the country.
Литература
1.Т.Ю.Полякова,Е.В.Синявская,О.И. Тынкова,Э.С. Улановская. Английский язык для инженеров.—4-е изд., перераб. и доп.— М.: Высш. шк., 1998.
Англо-русский политехнический словарь/Под редакцией А. Е.Чер-нухина. — М.: Русский язык, 1979.
А. С. Кутькова. Человек — компьютер — будущее: Пособие по английскому языку. — 2-е изд., испр. и доп.— М.: Высш. шк., 1995.
В. Н. Бгашев, Е. Ю. Долматовская. Английский язык для машиностроительных специальностей вузов.— М: Высш. шк., 1990.
5. Т. Ю. Полякова. Английский язык для диалога с компьютером.—М.: Высш. шк., 1998.