Просмотр содержимого документа
«Методические рекомендации по работе с аутентичными текстами на уроках английского языка»
Работа с аутентичными текстами благоприятно сказывается на мотиваций к чтению, увеличивает его продуктивность, способствует познавательной и коммуникативно- речевой активности учащихся.
аутентичные тексты молодежных средств массовой информации обладают такими достоинствами как, жизненность, эмоциональность, близость внутреннему миру учащихся, доступность, межпредметная обусловленность, личностная значимость, культуроведческая насыщенность.
Характер чтения подобных материалов зависит от вида текста и от поставленной учителем задачи на данном уроке.
Аутентичные тексты являются источником ценных, лич-ностнозначимых сведений и могут быть хорошей основой для организации общения, опосредованного текстами.
Помочь старшим школьникам осмысленно пользоваться информацией молодежной периодики; б), извлекать из нее ценные,, практически значимые сведения и факты; в)накапливать знания, увязывая их с прошлым опытом; г). избегать сомнительной, не имеющей педагогической значимости информации; д). вырабатывать способность критического анализа сообщений, устранять трудности языкового и содержательного плана и использовать новые речевые средства в аутентичных ситуациях общения, опосредованных текстами.
Аутентичные тексты способны удовлетворять познавательные и коммуникативно-речевые потребности старших школьников, так как представляют собой образец живого языка повседневного общения и тесным образом связаны с национально-культурными особенностями молодежной среды страны изучаемого языка
1. Characters in the novel.
As you read the novel, fill in the information about the characters that you meet. Some of this information may change. Continue to add any new information that is important. Some information has been started for you.
Character
Relationship to others
Appearance
Personality
Comments
Jack
Boy in 5th grade
Brother to May
Friend of Ann
2. Book Cover.
Design a book cover for…
The front should include: a title, a picture, the author’s name
The back should include: a brief summary of a story/without giving away the ending/, a positive quote about the book by you, your name
3. Travel Brochure.
Design a travel brochure that describes the places of the book/story/ and encourage tourists to visit it.
4. Journal Entry.
Imagine what it would be like to be a character from a book/story/.
Write a journal entry for this character.
Write one entry for each day of the week.
5. Time Capsule.
Think about things that are important to the main characters of the book/story/.
List 3 things that they would choose to put in a time capsule to be left for a future visitor of their place/where they live/to open
Things chosen to go into a time capsule are usually items that are:
If you could put 3 things into a time capsule for a student to open in100 years what would you choose and why do you think these items would be of interest to a student?
6. New words.
Using the letters in the name of the book/story/, make as many new words as possible.
You can not use a letter more times than it appears in the name/title/
Challenge a classmate to see who can make most words!
7. Internet Research.
Use the Internet to research 5 facts about the author of the book/story/
Write down your facts and include the Internet site that you used.
8. Letter Writing.
Pretend that you are…/from your book or story/
Write a letter a friend explaining some of the problems that the character has faced
Explain your problem, your feelings about the situation and ask for advice from your friend
9. Characters. Places. Times .
Read the description in the boxes below
Fill in the name, place or event that best fits the description
Be prepared to explain your answers
A good friend
A bully
A helpful person
A surprising event
A happy time
A scary time
A happy place
An important place
A lonely person
10. Activity Card “Solving Problems”
There are many problems throughout this novel. Choose one major and one minor problem and write a paragraph to explain what each problem was.