kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Комплекс упражнений для регулярных фонетических зарядок на уроках английского языка.

Нажмите, чтобы узнать подробности

В разработке представлены самостоятельно созданные примеры для тренировки произношения звуков английской речи. Использован лексический материал учебника Spotlight для 5 класса.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Комплекс упражнений для регулярных фонетических зарядок на уроках английского языка.»




КОМПЛЕКС УПРАЖНЕНИЙ ДЛЯ РЕГУЛЯРНЫХ ФОНЕТИЧЕСКИХ ЗАРЯДОК НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА ДЛЯ УЧАЩИХСЯ 5-6 КЛАССОВ

Суворова Татьяна Николаевна, учитель

английского языка ЧОУ «Школа экономики и права»


Первое знакомство с языком происходит на звуковом, фонетическом уровне, поэтому формирование произносительных навыков на начальном этапе обучения является одной из основных задач учителя в процессе обучения иностранному языку.

Стандарты второго поколения основного общего образования по иностранному языку предъявляют следующие требования к обучению фонетической стороне речи: адекватное произношение и различение на слух всех звуков английского языка; соблюдение правильного ударения в словах и фразах; членение предложения на смысловые группы; соблюдение правильной интонации в различных коммуникационных типах предложений.(1)

Обучение произношению является программным требованием, так как при отсутствии произносительных навыков невозможно овладеть всеми видами речевой деятельности на иностранном языке, в том числе говорению, чтению вслух, аудированию. В результате обучения усваиваются два вида иноязычного произношения:

●Орфоэпическое произношение.

●Аппроксимированное произношение, т.е. произношение, приближенное в той или иной степени к орфоэпическому произношению.

Иноязычное орфоэпическое произношение практически совпадает с литературным (стандартным, образцовым) произношением образованных естественных носителей языка. Орфоэпическое произношение приобретают обычно учащиеся специальных языковых заведений (преимущественно высших), причем только те, которые усиленно работают над своим иноязычным произношением и обладают хорошими фонетическими способностями. Владение орфоэпическим произношением совершенно необязательно для понимания других лиц, говорящих с орфоэпическим произношением ( как естественных носителей этого языка, так и владеющих им в качестве неродного языка). Не обязательно владение орфоэпическим произношением и для того, чтобы сделать свою устную речь и чтение вслух на неродном языке понятным для других лиц, владеющих этим языком. Для всех этих целей (то есть для использования иностранного языка в качестве lingua franca – языка – посредника) достаточно владеть аппроксимированным произношением.

Аппроксимированное произношение является таким произношением, в котором, как и в литературном произношении, отсутствуют так называемые фонологические ошибки (смыслоразличительные), но которое отличается от орфоэпического наличием не фонологических ошибок такого качества и в таком количестве, которые все же позволяют понимать устную речь и чтение на данном языке. (2)

При обучении английскому языку в средней школе упор делается на формирование аппроксимированного произношения, в процессе обучения используется аналитико-имитативный подход, при котором звуки, подлежащие специальной обработке, вычленяются из связного целого и объясняются на основе артикуляционного правила; это аналитическая часть работы. Затем эти звуки снова включаются в целое, которое организуется постепенно: слоги, слова, словосочетания, фразы, предложения, и проговариваются учащимися вслед за образцом, имитируются. Артикуляционные правила носят аппроксимированный характер.(3)



В практике преподавания иностранного языка выделяют несколько видов фонетических зарядок: фонематическая, лексико-фонетическая, грамматико-фонетическая, на ритм, мелодику и ударение.

Фонематическая фонзарядка – это тренировка произнесения конкретного звука в разном окружении. Сначала звук предъявляется изолированно, учитель с помощью жестов объясняет или напоминает его артикуляцию, а затем начинается отработка звука в следующей последовательности: в изоляции – в слове – в словосочетании – во фразе (предложении).

Лексико-фонетическая фонзарядка направлена на фонетическую отработку лексики по определенной теме, с одной стороны, и на закрепление лексики с другой.

Грамматико-фонетическая зарядка позволяет отрабатывать различные грамматические структуры и явления, как правило, уже знакомые учащимся.

Фонзарядки на мелодику, ритм и ударение относятся к интонационному оформлению речи.

Представленная подборка упражнений, на мой взгляд, дает возможность учителю комбинировать различные виды фонетических зарядок на уроке, так как разработанные упражнения для имитации звуков составлены на основе изучаемой лексики и грамматики УМК, а отдельные слова, помещенные перед предложениями, являются лексическими единицами для активного или пассивного усвоения учащимися.

В основу классификации упражнений положена отработка гласных звуков английского языка, так как именно неадекватное произнесение гласных звуков приводит к фонологическим ошибкам в речи (долгий/краткий, по месту артикуляции/звуки переднего, среднего, дальнего ряда/открытый, закрытый, качество различных дифтонгов). Также в разработку включены упражнения, направленные на отработку тех согласных звуков, неправильная артикуляция которых является наиболее частой причиной фонологических ошибок в речи (звуки [f],[v],[w],[ŋ],[θ],[ð]).


Звук [ɪ]


Dig, digger, kick, stick, sticker, lid, six, sixty, sister, ship, tick, visit, village, win, winner, wind, windy, window, winter, wish, pink, pick, picnic, pretty, miss, mix, milk, live, little, litter, king, Italy, India, is, it, in, his, hit, history, guinea pig, fish, film, fifty, dinner, drink, city, bring, animal.

1. Dick visits his sister in the village.

2. Little guinea pigs drink milk.

3. Kitty lives in a pretty city in Italy.

4. Sit still, big kids!

5. Windy winters are very boring in India.

6. A pink pig is a funny animal.

7. Mr.Smith misses spring holidays.

Звук [i:]


Bean, between. CD, cheese, cheat, cheetah, clean, cream. Deal, dream, team, each, Easter, nineteen, evening, eat, feel, free, tree, green, IT, PE, key ring, meal, meet, please, pizza, police, queen, read, sea, she, sleep, street, tea, teacher, teeth, three, TV, we, week/

1. Cheetahs don’t eat beans.

2. Please eat cheese with tea!

3. The sailor went to sea to see what he could see.

4. The street is clean, the tree is green.

5. Queens is Peter’s dream team.

6. There are three keys between the CDs.

7. We dream of a piece of pizza and ice cream.

8. We’ll see if we are free in the evening.


Звук [ɔ]



Body, bottle, clock, coffee, concert, cottage, dog, doll, dolphin, enjoy, fog, foggy, follow, forest. Fox, from, got, hockey, holiday, on, hospital, hot, long, lost, modern, object, often, orange, on, pop, popular, Oxford, prospect, shop, song, sock, spot, stop, strong ,top, volleyball, want, was, watch, Washington, water, yogurt.

1. Bobby is on holiday in Washington.

2. Dolly enjoys pop songs.

3. There are lots of popular shops in the prospect.

4. Ron often wants hot coffee.

5. Bonny’s got a cottage in Oxford.

6. Mr. Fox is from Boston.

7. The dog got lost in the forest.


Звук [ɔ:]


All, autumn, August, ball, before, board, brought, corner, door, draw, floor, forty, hall, morning, north, salt, saw, score, short, small, sport, talk, tall, walk, wardrobe, warm, wore, your.

1. The mornings are warm in August.

2. The small wardrobe is in the corner.

3. All tall sportsmen play basketball.

4. There are four doors in the small hall.

5. Your daughter likes walking and talking.

6. Autumns are not warm at all in the north.


Звук [e]


Bed, ate, bell, better, centre, chess, clever, desk, egg, end, event, every, felt, French, friend, get, head, neck, leg, help, left, legend, lemon, let’s, many, men, never, next, November, pen, pencil, pet, red, send, seven, slept, spell, spend, tell, ten, tennis,textbook, television, twenty, very, weather, well, went, when, yellow, yesterday, zebra.

1. Better late than never.

2. There are ten red pens on the desk.

3. Ted ate ten yellow lemons yesterday.

4. Let’s help them with the French lesson!

5. Megan is very clever.

6. Zebras have striped heads, necks and legs.

7. Ben’s friends went to the chess club in November.


Звук [æ]


Apple, animal, bad, badge, bank, black, calendar, camp, Canada, cat, carrot, dad, drank, flat, gap, hand, hamster, happy, happen, jam, jacket, kangaroo, lamp, land, map, maths, packet, plan, sad, sand, sandwich, Saturday, swam, thanks, that, travel.

1. Travel to Canada, a happy land!

2. The black cat is sad.

3. Maths is on Saturday.

4. Dad, thanks for the calendar!

5. The apple jam was bad.


Звук [۸]


Become, brother, budgie, butter, comfortable, club, colour, come, country, cousin, cup, cut, does, funny, fun, mother, lunch, hundred, front, jump, jungle, London, love, lovely, lucky, jump, monkey, month, mushroom, nothing, number, nut, onion, puzzle, run, Russia, study, subject, summer, sun, Sunday, ugly, under, up, won, wonderful, young

1. Wonderful budgies live in the jungle.

2. But mum lives funny monkeys.

3. Does your brother have nuts for lunch?

4. What a lovely sunny Sunday!

5. In summer I run and jump, just for fun.

Звук [a:]


Start, star, sharp, plant, past, last, guitar, grass, garden, France, farmer, fast, father, dark, dance, class, chance, castle, carpet, carton, bathroom, basket, draughts, armchair, are, ask, art, after, afternoon.

1. My father is a farmer.

2. There are a lot of plants in the garden.

3. Farmers dance, a farmer dances.

4. There were a lot of castles in France in the past.

5. Mark started playing draughts in the afternoon.

6. Giraffes are fast.

7. Aunt Sarah is a basketball star.


Звук [ə]


Address, Africa, alone, alphabet, player, doctor, teacher, corner, interesting, literature, pleasure, together, never, later, summer, butter, television, picture, sister, brother, computer.

1. Better late than never.

2. The computer is in the corner.

3. The cinema is on the corner.

4. It’s a pleasure to travel in Africa together!

5. Literature is interesting.


Звук[ə:]


Work, world, worm, word, worst, turn, thirty, purple, her, girl, dirty, curtain, burglar, bird, birthday.

1. It’s her thirtieth birthday.

2. Girls like birds but they don’t like worms.

3. This is a small world.

4. If the worst comes to the worst.

5. The purple curtain is dirty.

6. Turn right! Turn left!





Звук [u]


Book, bookcase, bookshelf, bookshop, cook, food, cookery book, football, foot, good, goodbye, July, look, put, sugar, could, woman, hooray, took.

1. Sugar is good food.

2. Look! The woman took the football.

3. There are a lot of books on the bookshelves in bookshops.

4. Put the cookery book on the bookshelf.

5. It’s July! Hooray!


Звук [u:]


Blue, choose, cool, school, fruit, zoo, judo, juice, June, souvenir, moon, who, whose, move, room, through, route, rule, ruler, too, flew, grew.

1. Do you like fruit juice? – Yes, I do.

2. The moon is blue in June.

3. Do you do judo at school? – Yes, I do.

4. Julie usually chooses cool souvenirs.

5. Whose ruler is this? It’s Lucy’s.


Звук [ju:]


Music, computer, human, use, puma, interview, new, Tuesday, usually, beautiful, amusement.

1. The puma is new to the zoo.

2. You usually use the computer on Tuesdays.

3. Computer music is beautiful.

4. Excuse me, I’m a few minutes late.


Звук[eɪ]


Afraid, April, Australia, away, baby, baseball, break, came, became, chair, change, day, date, eight, face, favourite, game, great, grey, hate, lake, name, OK, page, cake, place, play, rain, say, skate, space, stay, table, take, they, wait.

1. Rain, rain, go away! Come again another day!

2. Baseball is Kate’s favourite game.

4. Say, what date it is today.

5. Today is the eighth of April.

6. Australia is a famous place.

Звук [aɪ]


I, my, bicycle, biology, buy, bye, climate, climb, dry, eye, find, fine, five, flight, fly, Friday, library, invite, IT, kite, life, light, like, mice, nice, nine, rice, ride, right, tiger, time, white, why, wide, wild, kind, write.

1. Flies fly, a fly flies.

2. I like white mice.

3. Mike rides his bike on Fridays.

4. What is the climate like in China?

5. Hi! How’s life? – It’s fine.

6. How many eyes have five tigers got?





Звук [ɔɪ]

Voice, toy, toilet, choice, boy, joy, enjoy, oil, noisy

1. Boys are noisy.

2. Olive oil is the best choice.

3. Boys enjoy playing toys.

4. Enjoy your choice!


Звук[ɪə]


Dear, near, ear, clear, here, hero, India, really, theatre, year, engineer, hear.

1. Is there a theatre near here? – Yes, there is.

2. The hero is from India. – Really?

3. Dear, give me some beer. – Here you are.

4. I can’t hear you, dear.

5. It’s clear. He’s really an engineer.


Звук [ɛə]


Wear, where, there, bear, square, compare, fairy, fair, careful, air, airport, area., hair., parents

1. There is a square in this area.

2. Where is the airport? – Over there.

3. The fairy tale is about a bear.

4. Clare wears long hair.

5. Don’t compare their parents! It’s not fair!


Звук [uə]


February, January, usually, poor, tourist, sure.

1. February is usually poor in tourists.

2. Is January usually cold? – Sure it is.


Звук [ɔu]


Alone, also, over, bowl, close, cocoa, Coke, cold, home, follow, go, no, OK, hello, hippo, judo, loaf, lotto, snow, Moscow, ocean, old, open, photo, postcode, sofa, programme.

1. Is the cocoa cold? – No, it’s hot.

2. Let’s go to Moscow! – Oh, no!

3. Hello! Are you at home alone? – No, I’m not.

4. Open the window! – OK.

5. This is a photo of the ocean.


Звук [au]


Brown, cloud, count, found, flower, house, how, mouse, mountain, now, powder, thousand, town, ground, underground, wow.

1. How old is the town? – One thousand.-Wow!

2. The brown mouse is under the house.

3. Klaus found a lot of flowers in the mountains.

4. How cloudy it is now!




Звук [v]


Very, vegetable, video, view, village, visit, voice, volleyball, television, travel, river, over, never, November, move, love, lovely, loaves, live, invite, have, heavy, every, evening, clever,

1. We love watching television.

2. Dave’s relatives live in a village.

3. We never travel in November.

4. There is a river over there.

5. Vivien’s friends invite her to visit them every evening.


Звук [f]


Face, famous, fantastic, farmer, fast, father, favourite, February, fifty, fish, five, flower, floor, food, fridge, funny, friend, fruit, different, draughts, dolphin, elephant, telephone, photo, beautiful, careful, breakfast, bookshelf, before, alphabet, afraid, after, half, loaf, often, fluffy.

1. Dolphins are very beautiful!

2. There are five flowers in the vase,

3. The telephone is on the first floor.

4. Giraffes are Frida’s favourite animals.

5. My friend’s birthday is in February.


Звук [w]


Wait, walk, wall, want, wardrobe, warm, was, were, wash, watch, water, waxwork, we, wear, weather, Wednesday, week, welcome, well, what, wheel, where, when, which, white, whiskers, why, wide, wild, win, wind, window, wing, winter, wish, woman, wonderful, work, world, worm, worst, wow, twenty, swim, sandwich, queen, question, quiet, penguin, one, homework, between, away, always.

1. The weather was windy on Wednesday.

2. We always wear warm clothes in winter.

3. Twenty penguins swam in the water.

4. Welcome to the world of wildlife.

5. “Why,” ”when”, “where,” “which,” “what” are question words.


Звук [ŋ]



Along, anything, bank, boring, boxing, bring, drink, England, English, evening, fishing, jungle, kangaroo, king, living room, dining room, long, loving, interesting, monkey, morning, nothing, penguin, sing, song, shopping bag, sitting room, skating, skiing, swimming, young, ping pong, thanks, thing, ring.

1. An English king sang a song “Ping pong, ping pong”.

2. Young monkeys live in the jungle.

3. Kangaroos and penguins are interesting animals.

4. Fishing is boring, singing is interesting.

5. Anything to drink? – Thanks, nothing.






Звук [θ]

Anything, bathroom, birthday, maths, myth, month, nothing, something, thing, think, thank, thanks, north, south, tooth, teeth, third, fourth, fifth, sixth, seventh, eighth, ninth, tenth, eleventh, twelfth, thirty, thousand, throw, three, Thursday, through, length, theatre.

1. My thirtieth birthday is on Thursday.

2. Anything else? – Thanks, nothing.

3. Through thick and thin.

4. As thick as thieves.

5. Maths is the fifth lesson on Thursday.


Звук [ð]


Brother, father, mother, clothes, grandfather, grandmother, sunbathe, than, then, the, this, that, these, those, there, they.

1. This is his father, that is his mother.

2. These are my brothers.

3. Those are their clothes.

4. Then they sunbathed on the beach.

5. This one is better than that one.




Представленную подборку упражнений для фонетической зарядки, на мой взгляд, можно использовать на уроках английского языка в 5-х, 6-х , 7-х классах.




Литература

1. Примерные программы по учебным предметам. Иностранный язык 5-9 классы. – Москва «Просвещение» 2010.

2. Формирование произносительных навыков: учебное пособие. (Под редакцией Е.И. Пассова). – Воронеж: НОУ «Интерлингва», 2002.

3. Рогова Г.В. Методика обучения иностранным языкам. – Москва, 1991.





Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Прочее

Целевая аудитория: 5 класс.
Урок соответствует ФГОС

Скачать
Комплекс упражнений для регулярных фонетических зарядок на уроках английского языка.

Автор: Суворова Татьяна Николаевна

Дата: 21.08.2020

Номер свидетельства: 556169

Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства