Эволюция образа вампира в английской и американской литературе
Эволюция образа вампира в английской и американской литературе
В 2008 году в США на экраны кинотеатров вышел фильм по первой книге Стефани Майер «Сумерки». Его успех был очевиден. В одном из журналов, где автор давала свое интервью, она уверенно говорила, что писала свой вампирский роман для 18-20 летней публики, а читателями оказались люди от 12-39 лет. Главные герои книги – необычные существа. Мне сразу вспомнились образы похожих героев, но из других литературных произведений. Мы часто встречаемся с такими персонажами, но особый интерес представляет сопоставление героев в их фольклорном варианте и авторской литературе.
Выделим основные тенденции модификации образа вампира “от лорда Ратвена до Дигона Фроста”.Первая вытекает из рационализма второй половины ХХ века, стремящегося подвести под любой феномен минимальное логическое обоснование. Это стремление проявляется в желании обосновать существование вампира не только мистическими, но и физиологическими причинами, как бы вытянув его из фантастики мистической в фантастику квазинаучную, для которой образ мутанта более естественен чем образ живого мертвеца. Внешний облик вампира и его привычки при этом стараются сохранить без изменений. Естественно, каждый автор пытался написать свое “научное обоснование существования вампиров” из которых наиболее стильной мне представляется “вирусная теория”, описанная Б. Хэмбли в “Те, кто охотится в ночи”. Не менее достойна “Империя ужаса” Брайана Стэйблфорда, интересная сочетанием средневекового фона и физиологической версии, выписанной с достоверностью специалиста по социологии и биохимии. В ней причиной вампиризма была иная ДНК. Вторая тенденция заключается в постепенной интеграции вампира в современное общество. Вампир становится частью “новой мифологии” - он настолько влился в космополитичную культуру современной цивилизации, что как бы перестал принадлежать одной мифологической традиции. Вследствие этого реагирование вампира на элементы, связанные с отдельной фольклорной или религиозной традицией постепенно снижается, и вампиры конца ХХ века уже далеко не всегда болезненно реагируют на чеснок, не отражаются в зеркалах или страдают аллергией на святые символы.
Таким образом, проанализировав, как развивался образ вампира в произведениях разных эпох, я пришла к выводам:
• у каждого народа есть свое представление о вампирах;
• вампиры наших дней решительно отличаются от своих литературных предшественников, но желание жить и властвовать вечно является общим у этих персонажей;
• сегодня вампиры никогда не предстают перед читателями в качестве отталкивающих монстров, а наоборот привлекательны. Они могут воспитывать в нас силу воли, стремление к победе, а главное любовь к близким и к жизни, которая нам дарована свыше.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Эволюция образа вампира в английской и американской литературе »
The evolution ofthe vampire imagein Anglo-American literature
The Relevance
In 2008, in the United States on cinema screens in the movie of the first book of Stephenie Meyer's "Twilight". I immediately was reminded of similar images of heroes, but from other literary works. So was the predetermined theme of my research: "images of vampires in literature."
Сумерки
Objective
Tasks
To determine how the mythical images of the immortals are interpreted in the literary works of Anglo-American literature .
Examine the literature on the subjects of its study;
Perform a comparative analysis;
Conduct a reader survey of the literature.
Hypothesis
It may be that many of these heroes have existed at one time in another guise;
A similar villain is. ... the power that wants to evil and eternally performs good "(Goethe's" Faust ")
Suddenly filled with grief, to foreign being a pessimist by nature.
Firststeps
Ghoul, like a living dead medieval folklore, was neither handsome or very tempting and was a corpse of a peasant
A classic image of a vampire, so tightly embedded in our psyche and so popular in fantasy literature, is fairly recent in origin
at this time begins the folklore as a focused study of folk tales and writers and aristocrats just get the opportunity to learn about themselves
this is the time of the final release of literature from the influence of the Church
an image of a vampire has been associated with the spread of the genre of romanticism, characterized by personal view of things
Chapter 1. Lord Ratven as the first literary vampire
In London, a strange man named Lord Ratven - classic Byronic type demonic seducer, attractive and repulsive at the same time.
Actually, this image was recorded with Byron, who has held the reputation of a gloomy Aristocratic, which are fuelled by rumours that Byron daily drank vinegar to keep the similar corpse.
The plot was very popular during the second half of the 19th century by Polidori was delivered several performances, which were sold out. Ratven was returning in many guises, becoming a fictional celebrity no less than then, Vlad Dracula and even appearing in vaudeville and comedies
The first Dracula
John William Polidori
Chapter 2. Between Ratven and Dracula
The next significant date in the evolution of the image of the Vampire-the year 1897 Bram Stoker created the Earl of Dracula
Under the influence of Polidori had written many novels "tabloid" Vampire theme, such as "Varnej -vampire or the feast of blood", written in1846-47 Thomas Preskettom Prest, and "Carmilla", j. Sheridan Le Fun sample 1872 onwards
Carmilla's history was in part a return to the roots of the vampire as a predator. Carmilla looked at 19, but was the Styrian Countess, who died 150 years ago. The main type of extraction were young girls, in the House where she was under the guise of «girls in trouble». She attacked during sleep, taking the form of big cats to keep their identity .
кармилла
Chapter 3. Bram Stoker's Dracula
The appearance of the image of the Vampire, which we are now used to perceive as a benchmark, we basically have to Abraham(Bram) Stoker, the first publication of the novel which happened in the year 1897
Брэм стокер и его вампир
Stocker as canonized way of the Vampire, securing it and giving the totality of symptoms.
Stoker's book is now the «Unofficial Bible of the vampires»
Chapter 4. Evolution of the image of the graph, Vampire in film
Overlay legend about ghouls on the legend of Dracula made maintenance a hefty share of the epic.
A good example of a vampire tabloid literature of the beginning of the twentieth century is the story of the author's "vampires", hiding under the pseudonym b. Olshevri
The first movie about vampires “Secrets of House No. 5“ (1912)
"Vampyr" was submitted by Carl Theodor Dreyer (1932)
Universal Pictures released "Dracula's daughter“ (1936)
“ Return of the Vampire“ (1943)
“ The horror of Dracula" with John Karradin (1944)
"Asylum“ (1944)
Richard Matheson introduced "I am Legend“ (1954)
first book of comics " The tomb of Dracula“ (1971)
Chapter 5. As "Twilight" have changed the way vampires
With the advent of the "Twilight" vampires have seem like something more than just evil.
They have feelings, there is a favorite, as well as a desire to become human again.
"Twilight" vampires have shown in the best light
Did "Twilight" vampires have fangs?
They do not feed on human blood, don't turn into bats, and not ignite in the Sun
They still can easily kill
The biggest difference is that the Cullens they made love, loyal and to preserve human life
Conclusion
To summarize and highlight the main trend of modification of the vampire image
1.The first stemmed from rationalism to the second half of the 20th century, which seeks to provide a framework for any phenomenon minimum rationale
2.The second trend is the gradual integration of the vampire in modern society
Thus, analyzing how developed the vampire image in works from different eras, I came to the conclusions:
every nation has their own idea of vampires;
vampires present day strongly differ from their literary predecessors, but the desire to live and reign eternally is common in these characters;
today's vampires have never been brought to readers as repulsive monsters, but rather attractive. They can bring up in our guts, determination, sacrifice and love for family and to life, which we granted more than.