Автор: учитель английского языка МАОУ Гальчинской СОШ г. Домодедово
Образовательные: развитие лексических навыков по теме «Victory Day».
Развивающие: развитие воображения, памяти, наблюдательности учащихся.
Воспитательные: воспитание уважительного отношения к участникам ВОВ, поддержание интереса к российской истории, выстраивание гражданско-патриотической позиции учащихся, приобщение детей к пению на английском языке.
2) Развивать чувство патриотизма и уважения.
3) Развивать умение построения предложений на основе предложенной лексики.
4) Развивать музыкальные способности и интерес к исполнению песен на английском языке.
Этап урока, время | Деятельность учителя | Деятельность учащихся | Дополнительные ресурсы |
Орг.момент (1 минута) | Good morning, students! How are you? Nice to see you. | Приветствие, ответы на вопросы учителя | |
Постановка темы урока (3 минуты) | Today we are speaking about Great Patriotic War which has left its sign in the life of millions Soviet families. The 9th of May is a great date for everyone in our country. This year we are celebrating the 75th anniversary of Victory Day. 1. When is Victory Day? 2. When did the Great Patriotic War start? 3. Who was the leader of Nazi Germany? 4. How do Russian people celebrate Victory Day? (фронтальный опрос) | Учащиеся называют слова, связанные с темой войны в целом и ВОВ в частности 1. 9 May 2. The Great Patriotic War started on 22 June 1941. 3. Adolf Hitler 4. On this day, TV networks broadcast World War II-inspired films, younger generations honor veterans, and the festivities culminate in a military parade at Moscow’s Red Square. | |
Основная часть, выполнение задания: знакомство с лексикой азбукой войны (15 минут) | Very good! Let’s make an alphabet of Great Patriotic War letter by letter. Please, make notes in your vocabulary lists. A – army (армия) B – blockade (блокада) C – concentration camp (концлагерь) D – defence (оборона) E – Elbe Day (встреча на Эльбе) F – fascism (фашизм) G – Great Patriotic War (Великая Отечественная война) H – horror of war (ужас войны) I – invaders (захватчики) J – Japan (Япония) K – Katyusha (Катюша) L – Leningrad (Ленинград) M – marshal (маршал) N – navy (флот) O – Operation Bagration (операция «Багратион») P – parade (парад) Q – quick-firer (скорострельное оружие) R – rewards (награды) S – scenery of war (боевая обстановка) T – tank T-34 (танк Т-34) U – USSR (СССР) V – V-Day (День Победы) W – workers of rear (труженики тыла) X – xenophobia (ксенофобия, ненависть к людям) Y – Yalta conference (Ялтинская конференция) Z – Zhukov (Г. Жуков) | Учащиеся получают листы с алфавитом. На каждую букву они предлагают слова, затем на экране появляется то слово / слова, которое они должны вписать в полученный лист с переводом | Выдается распечатка «vocabulary list» Презентация «The alphabet of Great Patriotic War» |
Закрепление и активизация лексики по теме. (15 минут) | Ok, now you make 3 sentences with any of these words. You have 3 minutes. Let’s listen to your sentences and translate them. Now your task is to read, translate and decide whether the sentence is true or false. (False. The blockade lasted 872 days) USSR wasn’t occupied by the fascist invaders (False) Victory Day is traditionally celebrated on the 8th of May in other European countries. (True) Marshal G. Zhukov had a lot of war rewards. He was the most decorated general officer in the history of Soviet Union and Russia. (True) There was a Parade in Moscow in the time of war. (True. Stalin held a military parade in Red Square on November, 7 to mark the anniversary of the Bolshevik Revolution) In 1944 G. Zhukov coordinated Belorussian fronts during the Soviet offensive Operation Bagration (True) Thousands of Russian soldiers fought in Japan in 1941. (False. The Soviet-Japanese war started in 1945) Elbe Day marks an important step toward the end of World War II when Soviet and American troops met on river Elbe. (True) Yalta conference in 1945 was intended to discuss Europe’s post-war organization. (It was a meeting of Joseph Stalin, Franklin D. Roosevelt and Winston Churchill who were the leaders of the Soviet Union, the USA and the Great Britain) In honor of V-Day in all cities across Russia lots of cheerful parades and celebrations are held. (True) | Учащиеся составляют три предложения с лексикой азбуки войны, затем некоторые учащиеся (выборочно) зачитывают их, а одноклассники переводят. На экране появляются утверждения о ВОВ. Учащиеся зачитывают их и решают, правдивы они или в них указана неверная информация. | Презентация «True or false?» |
Физ. минутка (2 минуты) | Now we have some minutes to relax. Sit down, close your eyes. Imagine your have a typing machine. Let’s type some words letter by letter. Please, press V-I-C-T-O-R-Y. What word do we have now? Thank you | Учащиеся выполняют расслабляющее упражнение, следуя инструкции учителя: с закрытыми глазами набирают на воображаемой клавиатуре слово, связанной с темой урока | |
Работа с песней «Katyusha» (8 минут) | I have one more question for you. What do you know about Katyusha? It’s a name of multiple rocket launcher. And I’m sure you know song Katyusha which became very popular during the war. The song was written in 1938 but a lot of people think that it is a folk song. Today we’ll listen and learn the English variant of song: Apple trees and pear trees were a flower, River mist was rising all around. Young Katyusha went strolling by the hour On the steep banks, O’er the rocky ground. By the river’s bank she sang a love song Of her hero in a distant land. Of the one she’d dearly loved for so long, Holding tight his letters in her hand. | Учащиеся прослушивают английскую версию известной песни, работают с текстом, поют ее. | Выдается распечатка слов песни «Katyusha» Воспроизводится песня со словами, а затем фонограмма |
Рефлексия (1 минута) | Do you like our lesson? Which part is the most interesting for you? Do you like the song? | Учащиеся отвечают на вопросы учителя | |
Итоги урока, домашнее задание (1 минута) | Thank you for the lesson. You homework is to learn the song by heart. Good bye! See you next time. Звучит реквием. | Учащиеся записывают домашнее задание. Учитель просит почтить память всех павших на фронтах минутой молчания. и прощаются | |