kopilkaurokov.ru - сайт для учителей

Создайте Ваш сайт учителя Курсы ПК и ППК Видеоуроки Олимпиады Вебинары для учителей

Алгоритм формирования грамматического навыка по использованию времён Present Simple и Present Continuous

Нажмите, чтобы узнать подробности

Целью работы является закрепление грамматического материала Рresent Сontinuous и Present Simple для развития коммуникативных навыков и умений учащихся.

Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Наладить дисциплину на своих уроках.
Получить возможность работать творчески.

Просмотр содержимого документа
«Алгоритм формирования грамматического навыка по использованию времён Present Simple и Present Continuous»

Алгоритм формирования грамматического навыка

  • Тема: Present Continuous vs. Present Simple

  • 5 класс (в разных учебниках по-разному)

  • Цель: закрепление грамматического материала Рresent Сontinuous и Present Simple для развития коммуникативных навыков и умений учащихся.

  • Задачи:

1) воспитательные - прививать интерес к английскому языку, создать условия для привития уважения к своему речевому партнеру;

2) развивающие - развивать внимание, память, воображение, а также способность к языковой догадке, сопоставлению, наблюдению, различению; умение работать индивидуально, в парах, в коллективе, развивать речевые способности, умение  делать выводы, находить логические связи.

3) образовательная - способствовать расширению кругозора учащихся;

4) практические - научить учащихся различать случаи употребления  времен Рresent Сontinuous и Present Simple,  тренировать их употребление.

МОТИВАЦИЯ

Учащиеся читают текст, самостоятельно или вместе всем классом, с помощью учителя.

She is in the school’s swimming team. She usually gets up at eight o’clock, has breakfast and goes swimming. This Saturday is a special Saturday for Emma. It is her birthday. Can you see Emma? She isn’t swimming. She is helping her mother now. They are making Emma’s birthday cake. Emma loves birthday cakes.

Затем учитель говорит: Вы заметили, что предложения в тексте различаются по временным формам. Например, She usually gets up at eight o’clock, has breakfast and goes swimming.- предложение во времени Present Simple, а She is helping her mother. – предложение во времени Present Continuous/Progressive.

ПРЕЗЕНТАЦИЯ

Мы с вами уже изучали оба этих времени, давайте теперь вспомним, чем же эти времена отличаются. Для этого мы заполним небольшую таблицу.


Present Simple

Present Continuous

Значение времени



Как образуется (как изменяется глагол)?




Утвердительное предложение



Отрицательное предложение



Questions



Time markers



Сравнение с русским языком



Приблизительный пример заполнения:


Present Simple

Present Continuous

Значение времени

Обычное, повторяющееся действие, привычки

Действие, выполняемое в данный момент, прямо сейчас

Как образуется (как изменяется глагол)?


V/ Vs

Am

Is + Ving

are

Утвердительное предложение

I play football.

He plays football.

I am playing football.

He is playing football.

You are playing football.

Отрицательное предложение

I don’t play football.

He doesn’t play football.

I am not playing football.

He is not (isn’t) playing football.

You aren’t playing football.

Questions

Do you play football?

Does he play football?

Are you playing football?

Is she playing football?

Time markers

Always, usually, every day, every week, every month, often, never

Now, at the moment, today

Сравнение с русским языком

Я плаваю.

Я хожу в школу каждый день.

Птицы летают высоко.

Я плыву.

Я иду в школу сейчас.


Птицы летят на юг.

ИДЕНТИФИКАЦИЯ

Упражнение на идентификацию состоит в следующем:

- Учитель включает видео (Describing activities), первый раз они просматривают его без остановок.

- Второй просмотр. На определенных моментах учитель останавливает видео, показывает карточку с последним произнесенным предложением и просит учащихся сказать, какое время тут используется и почему.

КАРТОЧКИ с предложениями:

  1. I’m washing the dishes in the bathtub.

  2. I never wash the dishes in the bathtub, but I’m washing the dishes in the bathtub today.

  3. I’m washing my kitchen floor.

  4. I always use ordinary soap.

  5. Wow! Look at this floor! It’s shining!

  6. It always shines with sparkle.

  7. She’s working late.

  8. It’s Monday. She always works late on Monday.

  9. He’s cooking spaghetti.

  10. It’s Wednesday. He always cooks spaghetti on Wednesday.

  11. He’s bathing his cat.

  12. It’s Friday. He always bathes cat on Friday.



ДИФФЕРЕНЦИАЦИЯ

Учащиеся должны выбрать одну из предложенных форм, определив, какое время должно быть в предложении.

  1. It is 8 o’clock. Mother (cooks / is cooking) breakfast.

  2. We (read/are reading) every day.

  3. She always (wears/is wearing) a white T-shirt and jeans. 

  4. It is half past eight. Father (leaves/ is leaving) the house.

  5.  I (listen/ am listening) music at the moment.

  6. Children (make/are making) a lot of noise when they (try/ are trying) to attract their parents’ attention.

  7. Look at Mike! He (does/ is doing) his lessons.

  8. Jack is a musician. He (plays/ is playing) in a band.

  9.  Peter never (has/ is having) a lunch at work.

  10. It is 5 o’clock. The family (has/ is having) tea.
     

ПОДСТАНОВКА

Завершите диалог, используя предложенные временные формы.


are dancing is playing are singing plays dance are doing

Mary: Oh, what a funny photo! When did you take it?
Ben: Last year, at my school’s New Year Eve party.
Mary: Who ___ the guitar? 
Ben: Duncan. He often___the guitar at the parties. He can play the guitar very well.
Mary: What___the girls___?
Ben: They___an old English song. The girls perform in our School Theatre. Look! Jim and Ann____. They are good dancers. They___ in our School Dancing Club.
Mary: I see. And what do you do after classes?
Ben: I like taking photos. Do you like my photo?
Mary: It’s great.

ТРАНСФОРМАЦИЯ

Упражнение 1. Учащимся необходимо составить собственные высказывания на основе подстановочной таблицы:


I

You

He/she/it

We

You

They



am

is

are

(do)

(does)





not

playing

play

plays

watching

watch

watches

cooking

cook

cooks

football.

tennis.

cricket.

a TV.

a soap opera.

a film.

dinner.

breakfast.

supper.

Упражнение 2. Постройте вопросы, используя времена Present Simple или Present Continuous. Дайте ответы.

1  you | often | wear | jeans?

2  you | wear | jeans now?

3  it | rain | now?

4  it | often | rain | in your country?

5  you | study | English every day?

6  you | study | English at the moment?

СОЧЕТАЕМОСТЬ

В этом задании необходимо соотнести временные маркеры и предложения, в которых они должны/ могут использоваться (в таблице представлен вариант, который будет выдан учащимся, временные маркеры перепутаны).

I am sitting at my table and writing.

usually

She doesn’t writes letters.

at present

Liza has porridge for breakfast.

at the moment

It is raining.

sometimes

Liza doesn't drive to work. She catches the bus.

now

Mary, what are you doing?

always

He isn't coming with us.

this evening



КОМБИНИРОВАНИЕ

Упражнение 1. Выберите подходящий по смыслу глагол и поставьте его в предложение в форме Present Simple или Present Сontinuous (обратите внимание на род и число подлежащего).


to stay - to eat – to play – to wash - to cry - to wait – to watch – to wear - to start – to ride       

  1. Every Thursday they … fish.

  2. Hurry up! The kids … for you.

  3. Ron is in Italy now. He … at a 5-star hotel.

  4. Normally Mike … work at 9 a.m.

  5. They … billiards at weekends.

  6. She … a bike right now.

  7. Little Nick is a quiet boy. He never … .

  8. Dad … TV news regularly.

  9. My sister … the floor in the kitchen at the moment.

  10. My wife … contact lenses every day.

Упражнение 2. Используйте глаголы в скобках в форме Present Continuous или Present Simple

  1. I __________English exercises twice a week. (to write)

  2. My friend ________ his homework in the afternoon as a rule. (to do)

  3. My sister  __________ her homework now. (to do)

  4. Don’t shout! The baby  _________ . (to sleep)

  5. The baby always___________ after dinner. (to sleep)

  6. What_______ you _________ now? (to read)

  7. What books_______ you_______for your literature lessons? (to read)

  8. What _________your mother usually________ for lunch? (to cook)

  9. ________ she  __________a cake now? (to cook)

  10.  - _____________ (You, to see) that man over there?

- Which man? The man in the brown jacket?

- No, I___________ (to talk) about the man who __________(to wear) the blue shirt.

- Oh, that man!

- ____________ (You, to know) him?

- No, I _____________( not to think)  so.  

- I ___________(to know, not) him either.



АКТУАЛИЗАЦИЯ

В качестве домашнего задания учащимся нужно каждому придумать диалог, который бы сочетал в себе оба времени, в качестве примера им дается следующий диалог:

A-Hello! Where are you going?

B- I am going to the library.

A- Do you often go to the library?

B- Yes, I do. I often go there on Monday.

A- Does your brother go to the library too?

B- No, he doesn’t. He doesn’t go to the library on Monday. On Monday he goes to the swimming pool. It is 5 o’clock and he is swimming now.

A – Do you sometimes go to the swimming pool?

B – Yes, but I go to the swimming pool on Wednesday.

A – Do your sisters go to the swimming pool with you?

B – No, they don’t. They don’t go with me. They don’t go swimming. They play volleyball.

A – Is your mom at home?

B – Yes, she is. She is watching TV. She always watches her soap opera ( TV) at 5 o’clock.

A – Are your sisters at home?

B- No, they aren’t. They are playing volleyball. They always play volleyball on Monday.


Получите в подарок сайт учителя

Предмет: Английский язык

Категория: Планирование

Целевая аудитория: 5 класс

Автор: Плескач Юлия Игоревна, Власова Дарья Васильевна

Дата: 22.07.2016

Номер свидетельства: 337865


Получите в подарок сайт учителя

Видеоуроки для учителей

Курсы для учителей

ПОЛУЧИТЕ СВИДЕТЕЛЬСТВО МГНОВЕННО

Добавить свою работу

* Свидетельство о публикации выдается БЕСПЛАТНО, СРАЗУ же после добавления Вами Вашей работы на сайт

Удобный поиск материалов для учителей

Ваш личный кабинет
Проверка свидетельства