Алгоритм формирования грамматического навыка по использованию времён Present Simple и Present Continuous
Алгоритм формирования грамматического навыка по использованию времён Present Simple и Present Continuous
Целью работы является закрепление грамматического материала Рresent Сontinuous и Present Simple для развития коммуникативных навыков и умений учащихся.
Вы уже знаете о суперспособностях современного учителя?
Тратить минимум сил на подготовку и проведение уроков.
Быстро и объективно проверять знания учащихся.
Сделать изучение нового материала максимально понятным.
Избавить себя от подбора заданий и их проверки после уроков.
Просмотр содержимого документа
«Алгоритм формирования грамматического навыка по использованию времён Present Simple и Present Continuous»
Алгоритм формирования грамматического навыка
Тема: Present Continuous vs. Present Simple
5 класс (в разных учебниках по-разному)
Цель: закрепление грамматического материала Рresent Сontinuous и Present Simple для развития коммуникативных навыков и умений учащихся.
Задачи:
1) воспитательные - прививать интерес к английскому языку, создать условия для привития уважения к своему речевому партнеру;
2) развивающие - развивать внимание, память, воображение, а также способность к языковой догадке, сопоставлению, наблюдению, различению; умение работать индивидуально, в парах, в коллективе, развивать речевые способности, умение делать выводы, находить логические связи.
4) практические - научить учащихся различать случаи употребления времен Рresent Сontinuous и Present Simple, тренировать их употребление.
МОТИВАЦИЯ
Учащиеся читают текст, самостоятельно или вместе всем классом, с помощью учителя.
She is in the school’s swimming team. She usually gets up at eight o’clock, has breakfast and goes swimming. This Saturday is a special Saturday for Emma. It is her birthday. Can you see Emma? She isn’t swimming. She is helping her mother now. They are making Emma’s birthday cake. Emma loves birthday cakes.
Затем учитель говорит: Вы заметили, что предложения в тексте различаются по временным формам. Например, She usually gets up at eight o’clock, has breakfast and goes swimming.- предложениево времени Present Simple, а She is helping her mother. – предложение во времени Present Continuous/Progressive.
ПРЕЗЕНТАЦИЯ
Мы с вами уже изучали оба этих времени, давайте теперь вспомним, чем же эти времена отличаются. Для этого мы заполним небольшую таблицу.
Present Simple
Present Continuous
Значение времени
Как образуется (как изменяется глагол)?
Утвердительное предложение
Отрицательное предложение
Questions
Time markers
Сравнение с русским языком
Приблизительный пример заполнения:
Present Simple
Present Continuous
Значение времени
Обычное, повторяющееся действие, привычки
Действие, выполняемое в данный момент, прямо сейчас
Как образуется (как изменяется глагол)?
V/ Vs
Am
Is + Ving
are
Утвердительное предложение
I play football.
He plays football.
I am playing football.
He is playing football.
You are playing football.
Отрицательное предложение
I don’t play football.
He doesn’t play football.
I am not playing football.
He is not (isn’t) playing football.
You aren’t playing football.
Questions
Do you play football?
Does he play football?
Are you playing football?
Is she playing football?
Time markers
Always, usually, every day, every week, every month, often, never
Now, at the moment, today
Сравнение с русским языком
Я плаваю.
Я хожу в школу каждый день.
Птицы летают высоко.
Я плыву.
Я иду в школу сейчас.
Птицы летят на юг.
ИДЕНТИФИКАЦИЯ
Упражнение на идентификацию состоит в следующем:
- Учитель включает видео (Describing activities), первый раз они просматривают его без остановок.
- Второй просмотр. На определенных моментах учитель останавливает видео, показывает карточку с последним произнесенным предложением и просит учащихся сказать, какое время тут используется и почему.
КАРТОЧКИ с предложениями:
I’m washing the dishes in the bathtub.
I never wash the dishes in the bathtub, but I’m washing the dishes in the bathtub today.
I’m washing my kitchen floor.
I always use ordinary soap.
Wow! Look at this floor! It’s shining!
It always shines with sparkle.
She’s working late.
It’s Monday. She always works late on Monday.
He’s cooking spaghetti.
It’s Wednesday. He always cooks spaghetti on Wednesday.
He’s bathing his cat.
It’s Friday. He always bathes cat on Friday.
ДИФФЕРЕНЦИАЦИЯ
Учащиеся должны выбрать одну из предложенных форм, определив, какое время должно быть в предложении.
It is 8 o’clock. Mother (cooks / is cooking) breakfast.
We (read/are reading) every day.
She always (wears/is wearing) a white T-shirt and jeans.
It is half past eight. Father (leaves/ is leaving) the house.
I (listen/ am listening) music at the moment.
Children (make/are making) a lot of noise when they (try/ are trying) to attract their parents’ attention.
Look at Mike! He (does/ is doing) his lessons.
Jack is a musician. He (plays/ is playing) in a band.
Peter never (has/ is having) a lunch at work.
It is 5 o’clock. The family (has/ is having) tea.
ПОДСТАНОВКА
Завершите диалог, используя предложенные временные формы.
are dancing is playing are singing plays dance are doing
Mary:Oh, what a funny photo! When did you take it? Ben: Last year, at my school’s New Year Eve party. Mary: Who ___ the guitar? Ben:Duncan. He often___the guitar at the parties. He can play the guitar very well. Mary: What___the girls___? Ben: They___an old English song. The girls perform in our School Theatre. Look! Jim and Ann____. They are good dancers. They___ in our School Dancing Club. Mary: I see. And what do you do after classes? Ben: I like taking photos. Do you like my photo? Mary: It’s great.
ТРАНСФОРМАЦИЯ
Упражнение 1. Учащимся необходимо составить собственные высказывания на основе подстановочной таблицы:
I
You
He/she/it
We
You
They
am
is
are
(do)
(does)
not
playing
play
plays
watching
watch
watches
cooking
cook
cooks
football.
tennis.
cricket.
a TV.
a soap opera.
a film.
dinner.
breakfast.
supper.
Упражнение 2. Постройте вопросы, используя времена Present Simple или Present Continuous. Дайте ответы.
1 you | often | wear | jeans?
2 you | wear | jeans now?
3 it | rain | now?
4 it | often | rain | in your country?
5 you | study | English every day?
6 you | study | English at the moment?
СОЧЕТАЕМОСТЬ
В этом задании необходимо соотнести временные маркеры и предложения, в которых они должны/ могут использоваться (в таблице представлен вариант, который будет выдан учащимся, временные маркеры перепутаны).
I am sitting at my table and writing.
usually
She doesn’t writes letters.
at present
Liza has porridge for breakfast.
at the moment
It is raining.
sometimes
Liza doesn't drive to work. She catches the bus.
now
Mary, what are you doing?
always
He isn't coming with us.
this evening
КОМБИНИРОВАНИЕ
Упражнение 1. Выберите подходящий по смыслу глагол и поставьте его в предложение в форме Present Simple или Present Сontinuous (обратите внимание на род и число подлежащего).
to stay - to eat – to play – to wash - to cry - to wait – to watch – to wear - to start – to ride
Every Thursday they … fish.
Hurry up! The kids … for you.
Ron is in Italy now. He … at a 5-star hotel.
Normally Mike … work at 9 a.m.
They … billiards at weekends.
She … a bike right now.
Little Nick is a quiet boy. He never … .
Dad … TV news regularly.
My sister … the floor in the kitchen at the moment.
My wife … contact lenses every day.
Упражнение 2. Используйте глаголы в скобках в форме Present Continuous или Present Simple
I __________English exercises twice a week. (to write)
My friend ________ his homework in the afternoon as a rule. (to do)
My sister __________ her homework now. (to do)
Don’t shout! The baby _________ . (to sleep)
The baby always___________ after dinner. (to sleep)
What_______ you _________ now? (to read)
What books_______ you_______for your literature lessons? (to read)
What _________your mother usually________ for lunch? (to cook)
________ she __________a cake now? (to cook)
- _____________ (You, to see) that man over there?
- Which man? The man in the brown jacket?
- No, I___________ (to talk) about the man who __________(to wear) the blue shirt.
- Oh, that man!
- ____________ (You, to know) him?
- No, I _____________( not to think) so.
- I ___________(to know, not) him either.
АКТУАЛИЗАЦИЯ
В качестве домашнего задания учащимся нужно каждому придумать диалог, который бы сочетал в себе оба времени, в качестве примера им дается следующий диалог:
A-Hello! Where are you going?
B- I am going to the library.
A- Do you often go to the library?
B- Yes, I do. I often go there on Monday.
A- Does your brother go to the library too?
B- No, he doesn’t. He doesn’t go to the library on Monday. On Monday he goes to the swimming pool. It is 5 o’clock and he is swimming now.
A – Do you sometimes go to the swimming pool?
B – Yes, but I go to the swimming pool on Wednesday.
A – Do your sistersgo to the swimming pool with you?
B – No, they don’t. They don’t go with me. They don’t go swimming. They play volleyball.
A – Is your mom at home?
B – Yes, she is. She is watching TV. She always watches her soap opera ( TV) at 5 o’clock.
A – Are your sisters at home?
B- No, they aren’t. They are playing volleyball. They always play volleyball on Monday.